Tényleg segít a kávé hatékonyabban dolgozni?

0

Nehéz elképzelni egy irodát kávéfőző nélkül. Ha felidézi a reggeli légkört a pandémia előtti szokásos irodai környezetben, akkor valószínűleg olyan kép lenne a szemei előtt, hogy több kolléga a kávéfőző körül állva beszélget, vagy egy kávéscsészével a kezében épp egy találkozóra tart.

Legtöbbjüknek nem ez az első kávéjuk a nap folyamán. A legtöbb ember már akkor elfogyasztja az első energikus italát, amint reggel kinyitják a szemüket – a kávé 65 %-a a reggeli órákban kerül elfogyasztásra.

A kávé nem csupán egy kultikus ital, hanem egy olyan iparág is, amely világszerte több millió munkahelyet biztosít a termelésnek, a forgalmazásnak és a felszolgálásnak köszönhetően. Az amerikaiak 64% -a legalább egy csésze kávét iszik naponta, a kávé a mindennapi munka alapvető eleme lett – akár az irodában, akár otthonról végzett munka során.

A Kísérlet: Kávéfőző + Produktivitásmérő

Még a kávé illata is energikus és produktív hangulatot teremt. De vajon a kávéjelenség mekkora része csak képzeletünk és önszuggesztiónk? És mekkora az emögött álló tudományos rész?

Ezt szeretnénk megtudni a kísérletünk során (a világjárvány és az otthonról történő munkavégzés előtt). A Draugiem Group-ot használtunk mintaként – egy olyan irodát, amelyben körülbelül 150 alkalmazott dolgozik különféle tech-vállalatoknál. Mivel ebben az irodában az összes ember használja a DeskTime produktivitást-követő szoftvert, és szinte mindannyian isznak kávét, úgy döntöttünk, hogy megvizsgáljuk, hogyan befolyásolja a kávé a teljesítményüket.

Csatlakoztattuk az irodai kávéfőzőt egy telemetriai eszközhöz, amely megszámolta az elkészített kávék számát és azt is, hogy a nap melyik időpontjában készítették el őket. Később összehasonlítottuk a kávéfogyasztás csúcsidejét a DeskTime szoftver munkateljesítményének növekedésével. A kísérlet egy héten át tartott.

Az Eredmény: Wake up and Smell the Coffee!

Egy nap alatt átlagosan 215 kávét fogyasztanak el a Draugiem Group irodájában. Alig több mint 100 alkalmazottal ez átlagosan körülbelül két kávé egy alkalmazottra. De mit tapasztaltunk, amikor a kávéfogyasztási statisztikákat összehasonlítottuk a produktivitást-követő szoftver adataival?

Először is megerősíthetjük, hogy a kávé valóban növeli az irodai dolgozók általános teljesítményét. A produktivitás szintje az emberek többségénél rögtön kávéfogyasztás után megugrott, a csúcsfogyasztási idő 9 óra körüli volt, majd ismét nagyjából 12:30-kor.

Azonban a produktivitás emelkedése nem tartott sokáig.

A kávéfogyasztást követő 2,5 órán belül az alkalmazottak munkateljesítménye a lehető legalacsonyabb szintre csökkent – még alacsonyabb lett, mint azelőtt, hogy a dolgozók elindultak volna kávét készíteni. Ez azt jelenti, hogy a kávé csak ideiglenesen növelheti a produktivitást.

Egyetért Ezzel A Tudomány?

A tudósok régóta emlegetik a kávé előnyeit – az energia növekedése a koffeinnek és az antioxidánsoknak köszönhető, amelyek megakadályozzák a szabadgyökök által okozott károkat. A kávénak azonban köztudottan negatív hatásai is vannak – dehidratáció, álmatlanság és függőség, hogy csak néhányat említsünk.

Kísérletünk eredményei összhangban vannak azzal, amit a tudósok mondanak a kávé produktivitásra gyakorolt hatásáról. Bebizonyosodott, hogy a koffein a bevitelt követően rövid távon növeli a kognitív teljesítményt. Úgy találták, hogy 200 mg kávé segít a szavak és kifejezések gyorsabb azonosításában.

Ez a hatás azonban idővel elmúlik. Megállapításaink alátámasztják, hogy valójában a koffein utáni visszaesés elkerülhetetlen és kézzelfogható dolog. És ahelyett, hogy a produktivitás visszatérni a kiinduló állapotba, jóval az alapértelmezett koffeinmentes önmaga alá süllyed.

A kávé ideiglenes megoldásnak tekinthető a fáradtságérzet csökkentésére és az agy teljesítményének fokozására. A nikotin-függőséghez hasonlóan azonban a koffein-függők ritkán nyerik vissza az átlagos komfort- és energiaszintjüket, miután a kezdeti lökés megszűnik. Ehelyett energia- és produktivitás-szintjük folyamatosan mindaddig csökken, amíg a következő csésze kávé meg nem menti a napot.

Hogyan Lehet Okosan Koffeint Fogyasztani És Növelni A Munkateljesítményt

Úgy véljük a koffein indítja be napunkat, gyakran arra hivatkozunk, hogy a kávé a munkaképességünk mozgatórugója. Nem csoda, hogy a kávé a legelterjedtebb droggá vált Amerikában, és a kávéfogyasztók 25% -a a kávé rabja.

Ennek ellenére a kávéfogyasztás nem árt, ha azt okosan és mértékkel tesszük. Kövesse ezeket a tippeket annak érdekében, hogy profitáljon a koffeinnel való kapcsolatából:

1. Tanulmányozza a saját produktivitását és akkor fogyasszon kávét, amikor a legnagyobb szüksége van rá.

Jegyezze fel azokat az időket, amikor kávét iszik, és vegye figyelembe az Önre gyakorolt hatásait. Ha éberebbnek és produktívabbnak érzi magát, meddig tart ez a hatás? Ha pár órával később gyengébbnek érzi magát, mint valaha, a következő csésze kávé azonnali gyógyulást hoz?

Délelőtt 10 és 11:30, valamint délután 2 és 5 között fogyasszon kávét, amikor a kortizolszintje egyébként is természetesen csökken. A teste ilyenkor fogja a leginkább értékelni a koffein általi felturbózást.

A memória javítása érdekében igyon egy csésze kávét közvetlenül egy tanulási esemény után (nem előtte).

2. Helyettesítse a kávéfogyasztást sétával vagy testmozgással.

A kávéfogyasztáson kívül számos más módszer is létezik a produktivitás növelésére. Például, egy 10% legtermékenyebb alkalmazottal végzett tanulmány megállapította, hogy egy 52 perces koncentrált munkából és egy 17 perces szünetből álló minta az egyik leghatékonyabb a munka szempontjából.  Számos olyan irodai gyakorlat is létezik, amelyek segítik ellazulni az agyat és feltölteni azt, miközben számos egészségügyi előnyhöz juttatják testét.

3. Váltson olyan italokra, amelyek kisebb mennyiségű koffeint tartalmaznak.

A tea egy jó választás, és rengeteg előnnyel bír. Érdemes fontolóra vennie a zöld teát, az oolong teát, vagy az early grey teát.

4. Legközelebb, ha jó kedve van, fogyasszon el egy csésze kávét, hogy meghosszabbítsa ezt az érzést.

Bizonyított tény, hogy a kávé serkenti az eufóriát és kellemes érzéseket keltő dopamin felszabadulását.

Bármilyen szokásai is legyenek a kávéfogyasztással kapcsolatban, ügyeljen arra, hogy ne váljon a koffein rabjává!

Forrás: Lifehack.org

A szerzőről

Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.