Mi az eredménymotiváció és hogyan kell használni

0

“Meg tudod csinálni!” “Folytasd!” “Sikerülni fog, ne hagyd abba!” Ez csak néhány mások által kiabált mondatokból, amelyeket alig hallottam meg, miközben küzdöttem, hogy befejezzem az egyik legnehezebb edzést, amit valaha csináltam. Mindenki más az edzőteremben (köztük egy a terhessége vége felé közeledő nő) is befejezte a gyakorlatot, és minden tekintet rám szegeződött. Ez még a CrossFit napjaiban volt, és még mindig próbáltam rájönni, hogy mit hogyan kell csinálni. Még nem tudtam, hogy mindenki vár és nézi, amíg az utolsó személy elkészül. A közösség támogatásának része volt, amelyet a nehéz időkben egymásnak biztosítottak.

Számomra mások üdvrivalgása bátorított, amikor az ismétléseket egymás után végeztem, tudva, hogy mindegyik beleszámítódik az összpontszámomba. A CrossFitet, mint sok más sportot, különböző számokban mérik a siker jelzésére, mint például a súly, az idő, az ismétlések stb. Ezek a paraméterek olyan szabványokat biztosítanak a kiválóságra, amelyért a sportolók élnek vagy halnak. Hidd el, sokuknak ez nagyon komoly dolog, mint ahogy hamarosan te is megtudod.

Nem sokkal e nap után rájöttem, hogy sok sportolót, akikkel együtt dolgoztam (magamat is beleértve), különleges motiváció hajtotta. Ez természetes volt számomra, hiszen verseny szellemű sportkörnyezetből jöttem. Ezenkívül az üzleti ügyfeleimet naponta motiváltam. Ennek ellenére tudtam, hogy itt nagyobb erők játszanak, ezért úgy döntöttem, hogy górcső alatt megvizsgálom a dolgokat. Ekkor bukkantam rá egy fogalomra, amelyet nem ismertem: eredménymotiváció.

Mi az eredménymotiváció?

Tekintettel arra, hogy az eredménymotiváció fogalma számodra is ismeretlen lehet, íme egy rövid definíció, amely segít megérteni.

A teljesítménymotivációt úgy határozzák meg, mint a teljesítés szükségességét, és fontos meghatározója a törekvésnek, az erőfeszítésnek és a kitartásnak, amikor az egyén elvárja, hogy teljesítményét valamilyen kiválósági szinthez képest értékeljék.

Edzésem esetén arra törekedtem, hogy a lehető legjobb pontszámot érjem el, tudva, hogy azt a többi sportolóhoz mérik, és a táblára írják, hogy mindenki láthassa.

Bár a szótár definíciója több kontextust nyújthat, még mindig azon tűnődhet, hogy mi az eredménymotiváció és hogyan használhatjuk azt?

Vessünk egy mélyebb pillantást, hogy segítsen nem csak jobban megérteni, de talán még javítani az edzéseken és az élet más területein. 

Atkinson eredménymotivációs elmélete

A teljesítménymotiváció fogalma a negyvenes évekre nyúlik vissza, ahol a sikerről és kudarcról szóló különböző munkák, valamint az egó bevonása adták a korai alapot ahhoz, ami 1966-ban John W. Atkinson Achievement Motivation Theory-jává (AMT, azaz eredménymotiváció elmélete) válik.

Az AMT megmagyarázza az egyén tulajdonságai és az életben való célok elérése igénye közötti szerves kapcsolatot. Azt is figyelembe veszi, hogy az adott személynek milyen verseny szellemet kell elérnie, és célokat kell kitűznie. Engem az hajtott, hogy jól érezzem magam az edzésen. További példák, amelyekre vonatkozhat, az, hogyan teljesítesz a munkahelyeden, az iskolában vagy akár a helyi bowling ligában.

Minden esetben különféle erők működnek. Fontos megjegyezni a belső és külső tényezők jelenlétét , amelyek szerepet játszanak a motivációban. Az elmélet elmagyarázza, hogy ezek a tényezők szorosan szabályozzák a motivációt, hogy valaki valamit elérjen az életben.

Néhány példa: 

  • Belső: hajlandóság, határozottság, pontosság, személyes lendület
  • Külső (más néven környezeti tényezők): nyomás, elvárások, célok (mindezt az érintett szervezetek, családtagok vagy társadalom határozza meg.)

A CrossFit edzésemnél az idő és az ismétlések mérésének paramétereit az óra elején állítottuk be. Visszagondolva az edzésre, elmondhatom, hogy voltak belső és külső tényezők a munkában.

Először is hajlandó voltam és nagyon eltökélt, hogy befejezzem. Ez a belső hajtás rendkívül motiváló volt számomra abban a helyzetben, hogy kezdettől fogva elköteleztem magam a befejezés mellett, és nem fogom abbahagyni.

Másodszor, amikor a többi jelenlévő sportoló befejezte a gyakorlatot, és mindenki rám várt, kényelmetlen helyzet volt. Ez biztosította a további nyomást, amire szükségem volt a mozgáshoz.

Mindent egybevetve, mind a belső, mind a külső tényezők adták a befejezéshez szükséges „rúgást”. 

Egyéb befolyásoló tényezők

A fent említett tényezőkön kívül számos más tényező is befolyásolhatja az eredménymotivációt, és kölcsönhatásba léphet velük, különösen olyan körülmények között, mint a CrossFit. Néhányat belső és mások külső kategóriába sorolhatunk, de mindegyik összefonódik, és szerepet játszhat.

Az értékeid, a végzettséged, a kulturális háttered, a szervezet külső támogatása, amelynek részese vagy, a díjak, a teljesítmények ünneplése, a siker elismerése, az építő jellegű visszajelzés és a megfelelő támogatási mechanizmus biztosításával a növekedés segítése egyaránt fontosak. kulcsszerepet játszik a szükséges motiváció elérésében.

A mondás, miszerint „környezetünk terméke vagyunk”, mindenképpen igaz, ha az eredménymotivációról van szó.

Egy másik gondolat, ami eszembe jut, amikor ezt a listát olvasom, hogy tisztán látom, miért olyan népszerű a CrossFit. Szinte mindegyik befolyásos tényezőt biztosítja barátságos környezetben. Ez a példa megmutatja nekünk a külső tényezők erejét.

Az eredménymotiváció sikere rajtad múlik – vagy mégsem?

Ezen a ponton talán azt mondod magadnak: „Persze, egyetértek azzal, hogy a külvilág hatással van rám, de én döntök. Belülről vagyok motivált. ” Igen, ez igaz. Mindannyian saját döntéseket hozunk, és belső érzelmeink vezérlik ezeket.

Érzelmi lények vagyunk, akik időnként gondolkodnak, és nem fordítva. Itt kell egy lépést hátralépni, és átgondolni, hogy milyen tipikus motivátorok vannak egy adott helyzetben. Általában inkább a belső vagy külső motiváció hajt? Itt egy frissítés a rejtvény két darabjára, ha esetleg nem ismernéd.

Külső motiváció – külső ösztönzés egy adott tevékenység folytatására, különösen a büntetés vagy jutalom elvárásából származó motiváció.

Úgy hangzik, mint: „Nagyon szeretném, ha ezzel az előléptetéssel több pénzt keresnék.” A pénz, egy külső jutalom hajt.

Belső motiváció – ösztönzés arra, hogy olyan tevékenységet folytass, amely magából a tevékenységből származó örömből származik, nem pedig az esetleges külső előnyök miatt.

Ez így hangzik: „Nagyon keményen fogok dolgozni azért, hogy megszerezzem ezt az előléptetést, hogy jobban teljesíthessek a munkámban.”

Kitartó kemény munkája hajtja az előléptetés elérése felé.

Ha ezeket hozzáadod a keverékhez, a kép kissé tisztább lesz. Tapasztalataid helyzetenként eltérőek lehetnek, de általában az egyikhez jobban vonzódsz.

Siker vs. Kudarc

Egy másik kulcsfontosságú szempont az a felfogás, hogy az eredménymotiváció két külön igényből fakad. Az egyik a motiváció a teljesítéshez, és összefüggésben áll a sikeres célok elérésének vágyával, a másik pedig a kudarc elkerülésének indítéka.

Vannak, akik félnek a kudarctól, haboznak vállalni a felelősséget, ha célokat kell elérni, vagy tevékenységeket kell végezniük. A kudarc elkerülésének indítéka magában foglalja a kudarc következményeivel kapcsolatos aggodalmakat, az önkritikát és a figyelem elterelését, a felgyorsult pulzusszámot vagy az idegességet, ami mind rossz teljesítményhez vezethet.

Ezzel szemben azok, akik szükségesnek érzik a sikeres célok elérését, inkább azoknál a céloknál maradnak, amelyekről tudják, hogy képesek elérni, ami azt jelenti, hogy az eredményorientált viselkedésüket befolyásolja a sikerre való hajlam erőssége.

A siker vs. kudarc versenyhelyzetben látható a világ minden tájáról, a helyi CrossFit edzőteremtől az olimpiai játékokig. Csak hallgasd meg az esemény utáni interjúkat, és hallani fogod a jeleket, amelyek jelzik, melyik volt a sportoló hajtóereje. Én személy szerint szívesen hallgatom az eseményhez kapcsolódóan kísérő zenét, például DJ Khaled „All I Do is Win” vagy Beck „Loser” című zenéjét. A zene mindig megmutatja, hogy a külvilág hogyan tekintett a sportolóra vagy eseményre, ami visszavezet bennünket a külső tényezők erejéhez.

Ezek különösen elterjedtek azokon a területeken, ahol a teljesítményt úgy értékelik, hogy felhívják a figyelmet a külső motivációs tendenciák meghatározó szerepére a teljesítményorientált tevékenységekben. Ez azt jelenti, hogy nehéz lehet megmondani, hogy a hajtóerő külső motiváció vagy teljesítménymotiváció.

Valóban eredménymotiváció?

Ezen a ponton kissé összezavarodhat, és azon tűnődhet, vajon valóban létezik -e teljesítménymotiváció, vagy csak más típusú álcázott motivációról van szó. Hidd el, ezeknek az összetevőknek egy része kissé zavaros lehet, de van egy átfogó elv, amely megerősíti a teljesítménymotivációba vetett hitedet.

Az Achievement Motivation Theory szerint az embernek el kell érnie valamit, és az oka, hogy motivált legyen bizonyos célokat elérni, gyakrabban belülről fakad, és erősen összefügg az egyén hatalmi és hovatartozási igényével.

Másképpen: igen, magad döntesz, és az irányítás vágya az, ami ezeket a döntéseket hajtja.

Fogadok, hogy olyan örömmel hallod ezt, mint én. A legfontosabb, hogy ne feledjük, hogy az eredménymotiváció érzelmi helyről fakad.

A fenti példámban az érzelmeim hajtottak. Versenyképességem, a büszkeségem és a vágyam arra, hogy ne alázzanak meg, mind motivált a teljesítményre, bármennyire is kicsi volt az eredmény, és hidd el, hogy kicsi. Nem tudom, melyik emlék erősebb a fejemben, az edzés nehézsége, vagy az, hogy az általam teljesített négy kör a fehér tábla aljára van írva, mint a nap legalacsonyabb pontszáma.

Az eredménymotivációt azonban jól hasznosítottam. Nem telt el sok idő, mire elkezdtem megverni mindenkit, és a csúcson végezni – nos, majdnem a tetején. A nagyon terhes hölgy a szülés előtti napig végig padlóra küldött. Azt hiszem, nem nyerhetünk meg mindent, de motiváltak lehetünk a próbálkozásra!

Forrás: lifehack.org

A szerzőről

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.