Mi az a külső motiváció és hogyan használjuk ki

0

A könyvekben, cikkekben és a podcastokban nagyon gyakran esik szó a külső motivációról. Mindenki annak nagyszerű előnyeit említi, de pontosan senki nem magyarázza el, mi is az valójában és hogyan lehet elérni. Beszélni róla ugyanis sokkal egyszerűbb, mint a gyakorlatban kipróbálni azt. Éppen ezért ma egy egyszerű magyarázattal szolgálunk ezzel a fogalommal kapcsolatban, mit is jelent, hogyan működik, és hogyan lehet kihasználni. Ugyanis sokkal több előnye van a személyes és szakmai élet számára, mint az első ránézésre tűnhet. 

A külső motivációs helyzet megközelítéséhez nem kell messzire menni. Elég megállni a pénznél. Ha a főnöke 50 %-kal megemelné a fizetését, javítana az a kedélyállapotán és hozzájárulna teljesítménye növeléséhez? A válasz nagy valószínűséggel igen. Ugyanez a helyzet áll elő vásárláskor is és a hűségkártya használatakor is. Ha a pénztárnál a pénztárosnő azt mondja, hogy egy bizonyos ajándékhoz még pár pont hiányzik, vásárol még valamit, hogy megkapja azt? Valójában ez csak pár forint ide-oda. Itt azonban nem is annyira arról van szó, mennyit költ, inkább a motivációról, amelyek a külső tényezőktől függnek – 50 %-os fizetésemelés vagy ajándék az üzletben.  

Mindkét fent említett helyzet csak kis példája annak, hogyan képes a külső motiváció segíteni. Tehát miért nem beszélnek róla? Az ok viszonylag egyszerű és naiv. A külső motiváció “jobb változata” a valamivel hatékonyabb belső motiváció. Arra kényszeríti az embert, hogy folyamatosan dolgozzon magán és fejlődjön. Éppen ezért minden tanulmány, a tudósok, pszichológusok és motivációs guruk ezt említik. Ennek ellenére sem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a külső motiváció számos nagyszerű haszonnal és előnnyel jár, amelyeket érdemes kipróbálni. Nem is beszélve arról, hogy enélkül a belső teljesen elveszett volna. 

Egyszerűen szólva, a legjobb előnyök eléréséhez mindkét motivációt szükséges felhasználni, a belsőt ugyanúgy, mint a külsőt. Mivel az elsőről valószínűleg sokat tud, nézzük meg a másodikat. 

Mi a külső motiváció?

Térjünk vissza az alapokhoz és mondjuk el, mi is valójában a külső motiváció és hogyan működik. 

A külső motiváció (extern motiváció néven is ismert) olyan cselekedeteket jelent, amelyeket nem a belső beteljesedés és megnyugvás érdekében teszünk (azért mert akarjuk), hanem annak érdekében, hogy jutalomban részesüljünk, vagy elkerüljük a büntetést. Első ránézésre úgy tűnhet, hogy a külső motiváció arra késztet minket, hogy az egyes dolgokat inkább olyan kötelességnek és tevékenységnek tekintsük, amely örömet és kiteljesülést hoz számunkra. Valójában ez így is van, mert az elégedettség érzését kelti bennünk. 

A külső motiváció kívülről jön. Olyan dolgokból származik, mint a pénz, elismerés, hírnév vagy hála. Például a diák, aki azért végzi el a feladatait, mert fél a rossz osztályzattól vagy a szülei haragjától külső motiváció hatása alatt áll. Ellenkezőleg, ha a feladatait azért csinálja, mert azokat érdekesnek találja, és valami újat szeretne megtanulni, belső motivációról van szó. Saját döntése és meggyőződése miatt végzi az adott feladatot. A feladatok elvégzésében semmi külső tényező nem befolyásolja. 

A külső és belső motiváció különbözik egymástól, de gyakran együtt működnek. Ugyanis közös jelekkel és tulajdonságokkal rendelkeznek. Mindkettő arra szolgál, hogy javítsa életét és növelje a vágyat a célok elérése érdekében.

Hogyan működik a külső motiváció?

A kutatások ismételten alátámasztják, hogy amennyiben az ember szüntelenül a feladatok befejezésére, a nagyszerű teljesítményre és a fejlődésre törekszik, erre a belső motiváció a legjobb út. Ez azt jelenti, hogy a belső késztetések sokkal erősebbek, mint a külsők. Amennyiben ugyanis minden héten, vagy esetleg minden nap béremelést kapna, ezt egy bizonyos idő után természetesnek venné. A motiváció nagyon gyorsan eltűnne. 

Azonban mindezek ellenére a külső ösztönzés mégis nagyon fontos. Megfelelő használata mellett egyszerűen csodákra képesek. Ezért semmiképpen se becsüljük alá. 

Hogyan is működik a külső motiváció? Az első és legfontosabb jellemzők közé a külső motivátorok tartoznak. Ezek jellemzője, hogy nagyon érzékenyek az úgynevezett hedonikus futópadra, amely hedonikus alkalmazkodás néven is ismert. Egyszerűen szólva azt jelenti, hogy az ember könnyen hozzászokik a jó dolgokhoz. Ezzel a leckével eljutunk az említett béremeléshez. Amennyiben ezt rendszeresen, heti szinten kapná, nem lenne olyan motiváló az Ön számára. Hamarosan ugyanis újabb előreléptetésre vagy előnyre lesz szüksége, mint pl. egy új céges autó, amely támogatja a külső motivációt. Az ilyen ördögi kör soha nem ér véget, akárcsak a futás a futópadon. 

Olyan kutatások is léteznek, amelyek azt a tényt támasztják alá, miszerint külső irányítás hatására teljesítményünk minősége, kitartásunk, kreativitásunk nem ugyanolyan jó, mint a belső motivátorok esetében. Ennek az oka valószínűleg abban a különbségben rejlik, hogy míg a belső motivációnál “akarunk”, a külsőnél “muszáj” valamit tenni. Ezáltal más gondolkodásmódból indulunk ki, ami más eredményhez vezet.  

A tanulmányok végül elmondják, hogy a külső motiváció keresztezheti a belsőt és csökkentheti azt. Ezt a jelenséget „túlzott alkalmazkodási hatásnak“ hívják. Egyszerűen mondva, ha valami örömet szerzett Önnek és elkezdett érte jutalmat kapni, a belső erőfeszítése fokozatosan csökken. 

Az összes említett hátrány ellenére a külső motiváció továbbra is jobb eredmények elérését eredményezheti, mint bármikor azelőtt. Végeredményben, nem minden, amit csinál, lehet nagyon kellemes és kielégítő, igaz? Amennyiben azonban valami olyat kell elvégeznie, amihez nincs kedve, a jutalom (vagyis a külső motiváció) gyakran eljuttatja ahhoz a mérföldhöz, amelyre a cél eléréséhez szüksége van. Különösen, ha akadémiai és munkaterületről van szó. 

A külső motiváció legjobb példái

A külső motiváció bemutatására számos példa létezik. Ezek helyett viszont inkább a gyakorlatból mutatunk be példákat, amelyek még közelebbről mutatják be azt. Mindezek mellett azt is megmutatják, milyen módon lehet felhasználni a külső motivációt.

Pénz

A pénzről a külső motiváció keretében már egy párszor említést tettünk. A munkában és a bevásárlásnál is nagyszerűen működik. Más példa lehet a rádióban zajló játékok. Biztosan találkozott már olyanokkal, amelyek alapját az SMS üzenet küldése képezi. Ez egyszerű. Amennyiben több ezer, vagy tízezer forintot szeretne nyerni, küldjön egy üzenetet. Több üzenet, nagyobb esély a nyereményre. Amennyiben játékkedvelő, abban az esetben külső motivációról van szó, amely megsúgja Önnek, hogy legalább egy SMS-t küldjön. 

A pénz gondolata egyszerűen megváltoztatja az embereket és arra ösztönzi őket, hogy jobb eredményeket érjenek el, esetleg csináljanak valamit. Teljesen mindegy, hogy ezt a pénzt munkával érdemli ki (és fizetés formájában nyeri) vagy nyereményként nyeri valamilyen versenyben. 

Díjazás

Mennyi pénzt költ el a vásárokon, vagy a karneválokon annak érdekében, hogy elnyerje a sátrak által kínált buta kis díjakat? Mi van a szórakoztató nyereményekkel, melyeket a barátokkal vagy kollégákkal töltött együttlét során nyerhet? A díjak, legyenek azok kézzel foghatóak, vagy megfoghatatlanok, a pénz után az egyik legnagyobb motiváló dolgokat képezik. 

A díjat azonban nem kell mindjárt trófeának vagy ajándékkosárnak tekinteni. Ez lehet akár előléptetés (amelyet gyakran a pénz motivál), pozíció megszerzése vagy büszkeség is. 

Osztályzatok

Az osztályzatok a külső motiváció leggyakoribb forrásai, amelyeket az iskolai éveiből talán mindenki ismer. Számos diák vágyik arra, hogy a szülők vagy tanárok elismerése érdekében ötösöket vagy négyeseket szerezzen. Ez a tényező azonban fordítva is működik. Egyes tanulók tarthattak a szülő vagy tanár haragjától, ezért törekedtek a jó teljesítményre. Nem minden esetben az elismerésről volt szó. 

Elismerés, előléptetés

Amennyiben a munkahelyi külső motiváció példáját szeretnénk bemutatni, az egyik legnagyobb forrást az előléptetés megszerzése jelenti. Az embereknek tetszik a gondolat, hogy valaki értékeli az általuk elvégzett munkát. Mi lehet attól nagyobb elismerés, mint a jobb pozíció megszerzése? 

Hogyan lehet felhasználni a külső motivációt?

A külső motiváció nagyszerű előnyökkel hat az életünkre. Hogyan lehet azonban helyesen kihasználni? Próbálja ki a következő tippek valamelyikét.

Gyors döntéshozatal

Hányszor mondta: “Ha megcsinálom az X-et, megengedhetem az Y-t”? Például: „Ha ezen a héten betartom a diétát, a hétvégén megehetek egy darab kalácsot“ vagy „Ha keményen fogok dolgozni és jobb pozíciót érek el, veszek egy új autót.“

Az igazság viszont az, hogy ha valamilyen célt közelről látunk, ez hozzásegít a motiváció megtartásához és a folytatáshoz. Ezt a hatást azonnali kielégülésnek is nevezik. A pszichológiában és a viselkedés közgazdaságtanban “hiperbolikus diszkontálásnak” is nevezik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amikor az emberi viselkedésről van szó, inkább hajlunk az azonnali jutalomhoz (inkább kapjak ma 50 dollárt, mint valamikor a jövőben napi 100 dollár jutalomhoz jussak, viszont csak 6 hónap múlva). A kísérletekben és kutatásokban az emberek folyamatosan a “most“ lehetőségét használják, még akkor is, ha előnytelenebb, mint a “később” amely sokkal nagyobb előnnyel járna, azonban várni kellene rá. 

Ugyanez érvényes a motivációra is. Habár a belső ösztönzők hosszútávon sokkal többet nyújthatnak, bizonyos mértékig mindig ott a bizonytalanság, mivel hosszú játékot kell játszani és sokáig kell várni a vágy beteljesüléséhez (főleg ami az anyagiakat illeti). A külső motivációt ezért segítőtársként használhatja a gyors döntések esetében. Lehetőséget nyújt a dolgokra tisztább és érthetőbb módon tekinteni.

Győzze meg a többieket (és saját magát is), hogy azt csinálják, amit Ön szeretne

Meggyőzni a többieket, hogy azt csinálják, amit mi szeretnénk, kétségtelenül felbecsülhetetlen érték. Ennek az egyik legjobb módja a dicséret. Ez lehet pozitív visszajelzés vagy dicséret formájában is. Így azonnali jutalomról van szó, amely a külső motiváció segítségével csodákra képes. 

A kutatások szerint a bókok hasonló hatással vannak az agyra, mint a készpénz felvétele és hozzájárulhatnak hatékonyság növeléséhez. Ezért egy erős motivációs felvétellel egyenértékűek. 

A tanulmányok szerint az elismerés megszerzése javíthatja a teljesítményt is. Ezen kívül növelheti hatékonyságot és az elkötelezettséget. 

Tehát attól függetlenül, hogy Ön egy menedzser, aki azt akarja, hogy a beosztottjai elvégezzenek egy feladatot, vagy csak a barátját szeretné megkérni egy szívességre, használja a bókot.  

Összefoglalás

A külső motiváció egy fontos tényező, amely befolyásolja a belső motivációt. Viszonylag egyszerűen működik és a magán és szakmai életben egyaránt felhasználhatja. Fedezze fel, milyen erősséggel bírnak és segítségükkel érjen el mindent, amire vágyik. 

Forrás: lifehack.org

A szerzőről

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.