Memória javítása? Csupán 5 rendszeres tevékenységre van szüksége!

0

Napi szinten kérdezi önmagától: nem felejtettem el valamit? Egyre inkább meg kell szoknia, hogy a memóriája már nem a régi? Túlságosan elárasztják a modern információs csatornák, tehát a fejében nem marad elegendő hely (és legfőképpen energia) ahhoz, hogy saját gondjain, ügyein gondolkozzon, megtervezze a saját és gyermekei tevékenységeit, és ne feledkezzen meg ezekről pár perc vagy óra elteltével?

5 olyan fontos és rendszeres tevékenységet kínálunk Önnek, amelyeket ha elkezd alkalmazni, fokozatosan javulni fog a memóriája, tökéletesíteni fogja, hogy az adott feladatokat az adott időben végezze el, így kevésbé fog elmaradni teendőivel. Amiről beszélünk, minden felejtés kerül valamibe, akár anyagilag, akár mentálisan. És nehéz meghatározni, milyen árat jobb fizetni a kényelmes felejtésért.

A memória felnőttkorban nemcsak az életkor előrehaladtával, hanem főleg a gondok növekedése miatt romlik

Amennyiben azon személyek közé tartozik, akiknek iskolás korú, vagy tinédzser gyerekei vannak otthon, biztosan Önnek is sok dolgot meg kell jegyeznie, de nem csak emlékeznie kell ezekre, hanem olyan lépéseket is meg kell tennie, amelyekkel a gyermekeit emlékezteti ezekre a feladatokra, esetleg a megfelelő időben el kell intéznie mindent, aminek a helyén kell lennie.

Mit értünk ez alatt? Iskolai tevékenységek, szakkörök, edzések, versenyek, előadások, iskolai találkozók, megszervezett találkozók a barátokkal, mozi, színház és még sok más, amelyekre ügyelnie kell, de gyakran “taxisnak” is kell lennie. Mindemellett ott vannak a saját feladatai a munkahelyén és az otthonában, valamint partnere feladatai, amennyiben Ön a család irányítója.

Hogyan lehet megpihentetni a gondokkal tele lévő agyat

A megosztott naptár kiváló lehetőség lehet, amelyhez a család minden olyan tagja hozzáférhet, aki már képes olvasni és kiismeri magát benne. Az egyes családtagok feladatait előre megbeszélt színnel adja meg, amely mindig ugyanaz, így már az első pillantásra egyszerűen felismerheti azt.

Amennyiben nem tudja kezelni a digitális változatot, készítsen papír alapú naptárat, amelybe az előre megbeszélt színnel jegyezheti fel a feladatokat. A papír kivitel hátránya, hogy nem tudja mindenhová magával vinni. Azonban áttekinthetőbb és gyorsabban kitölthető – ennek köszönhetően az események nem fognak ismétlődni.

A memóriában lévő releváns bejegyzéseket gyakran túlharsogják a felesleges dolgok

Húsz évvel ezelőtt még nem volt olyan nehéz megjegyezni a feladatokat, tevékenységeket, eseményeket, ugyanis nem jutott el hozzánk annyi felesleges információ a médiából, az internetről és a közösségi hálózatokról. Sokkal inkább magunkénak tudhattuk az elménket, és az eredmény is ehhez hasonló volt – jobban tudtunk koncentrálni a saját életünkre.

Manapság olyan adatok zavarnak meg bennünket, amelyek biztosan nem érintenek minket, azonban ha már figyelmünk elé kerülnek, foglalkozunk velük, és kitöltjük velük a nappali és éjjeli gondolataink egyébként is feszült kapacitását. A túlterhelés más olyan információk elfelejtése formájában jelentkezik, amelyek gyakran sokkal értékesebb az életünk számára, mint egy instagram celeb új frizurája.

Vagy az agy megszokja, hogy szüksége van szelektálásra

A modern technológia napi szinten hatalmas mennyiségű nem fontos információt zúdít ránk, amely az alkalmazások, a televízió, a monitor és egyéb források által jut el hozzánk. Már az is egy csomó időbe, energiába és agykapacitásba kerül, hogy eldöntsük, el szeretnénk-e olvasni, meg szeretnénk-e hallgatni vagy meg szeretnénk-e jegyezni az egyes híreket.

Ezért ne csodálkozzunk, ha agyunk fokozatosan megtanulta elfelejteni azokat a dolgokat, amelyeket a nap során befogadott. A felejtés automatikus folyamata során az agyunk nem képes felismerni az egyes adatok fontosságát, ezt először meg kell tanulni, legfőképpen akkor, ha fiatal.

Lehet, hogy már találkozott olyan személyekkel, akiknek még akkor sincs problémájuk a felejtéssel, ha lépést tartanak a divattal és figyelik a közösségi hálózatokat, illetve még abban az esetben sem, ha sokat csetelnek a barátaikkal vagy sok online tartalmat olvasnak.

Miért van az, hogy egyesek képesek jobban emlékezni, míg mások nem?

Néha azok, akik még nem felelnek teljes mértékig a saját életükért, a feledékenység mesterei, ugyanis szüleik gondolkodnak helyettük, esetleg ők oldják meg a feledékenység miatt keletkezett problémákat. Más fiataloknak viszont még akkor sincs ilyen problémája, ha még mindig a szüleiknél laknak.

Sokaknak amiatt rosszabb a memóriája, mert keveset alszanak. Az agy így nem képes jól működni és csak feles, vagy még akkora teljesítményt sem nyújt a kognitív funkciókat illetően, a memória, vagy a feladatok megjegyzése terén.

A nem megfelelő étkezés is hozzájárul a memória romlásához, ugyanis így az agy nem kapja meg a megfelelő tápanyagokat az optimális működéshez. Természetesen az életkor is fontos tényező, ez ugyanis nem csupán a memóriára van negatív hatással, hanem az információk agyból történő előhívására is (Alzheimer-kór nélkül is fokozatosan romlik a memória).

Ahhoz, hogy azon személyek közé tartozzon, akiknek jobb a memóriája, mint a többieknek, még ma kezdje el alkalmazni az alábbi 5 dolgot:

1. Rutin

Néhányan a sztereotípiával azonosítják a rutint, ezért nem is szeretik azt. Azonban érdemes tudni, hogy a rutin az információkkal túlterhelt agy számára nemegyszer áldás. Amennyiben betartjuk a rendszeresen ismételt ütemtervet, kevesebb információt tárolunk az aktív memóriában.

Testünk és elménk a rutin ideje alatt robotpilóta módban van, és az izommemória által működnek. Ez hasonló, mint amikor minden nap ugyanakkor ébred. Egy bizonyos idő elteltével a test megtanul ugyanazon időpontban ébredni ébresztő szükségessége nélkül, és ezen felül nem is fogjuk magunkat kábultnak, fáradtnak és funkcionális memória nélkülinek érezni. Minden reggel megteheti az első lépést a jobb memória felé!

Az ébredésen felül (a legjobb, ha a lefekvés is) integrálja a rutint a mindennapi életébe, amennyire csak lehetséges. Eleinte ugyan nehéz lehet olyan szokásokat kialakítani, amelyeket minden nap követ, azonban később olyan jutalomban lehet része, hogy kevesebb mindenre kell majd emlékeznie.

A mindennapos, rendszeres és ismétlődő feladatok hasonló időpontban történő elvégzése belemélyed az elménkbe, ennek köszönhetően memória szabadul fel az új információk számára, hogy azok utat találhassanak a fejünkbe, de egyúttal aktívan fel is tudjuk majd őket használni, ami korábban lehet, hogy hiányzott számunkra!

2. Játsszon rendszeresen memória játékokat

Teljesen mindegy, hogy online, offline, vagy olyan klasszikus játékot fog játszani, mint például a kártyák vagy a pexeso. Az a fontos, hogy olyan játékról legyen szó, amelyben legalább egy kis ideig meg kell jegyeznie valamit, amit aztán később aktívan ki is kell használnia. A több szintre osztott játékok szintén jók, amelyekben fokozatosan kell alkalmaznia azokat az információkat, amelyeket korábban szerzett. Természetesen csupán rövid játékokról van szó, amelyek nem tartanak fél napig. Elsősorban is arra hivatottak, hogy Ön hatékonyabban gondolkodjon a nap hátralévő részében, valamint segítsenek az agynak hozzászokni a megszerzett információk felidézésének és aktív felhasználásának szükségességéhez. 

3. Nevessen hangosan

A hangos nevetés (nem szükséges extra hangosnak lennie, csupán felszabadító hangos nevetésről van szó) képes csökkenteni a stressz szintjét, emellett olyan vegyi anyagokat juttat a szervezetbe, amelyeknek köszönhetően jól érezzük magunkat. Ez újraindítja az agyat az olyan elvégzendő feladatok és határidők szempontjából, amelyeke el kell végezni és be kell tartani. Bár egy rövid időre elkalandozunk a napi céltól, ami biztosan a “semmit se felejtsek el”, azonban amint visszatérünk eredeti felelősségünkre koncentrálva, azt tapasztaljuk, hogy hirtelen jobban koncentrálunk.

A nevetés az élet sója, ezt nem szabad elfelednünk. Már az is rengeteg jót hoz az életünkbe, ha elmosolyodunk saját hibáinkon, vagy egy vicces helyzeten. Ne engedje, hogy hiányozzon az életéből a nevetés, úgy töltheti meg életét nevetéssel, hogy egyszerűen nem fogja megtiltani azt önmagának. Mindig találhatunk okot a nevetésre.

4. Írja fel a dolgokat

Amennyiben rájött, hogy hiába írja fel teendőit egy digitális naptárba, egyáltalán nem emlékszik rájuk jobban, mint korábban, térjen vissza a hagyományos, papír alapú naptárhoz. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy szüntesse meg a közös, digitális naptárat. Csupán azt, hogy egészítse azt ki papír alapúval. Miért? Mivel a tollal vagy ceruzával történő papírra írással jobban képesek vagyunk tanulni, mint a billentyűzetbe való pötyögéssel.

Egy olyan megoldás is érdekes lehet, amely lehetővé teszi, hogy elektronikus tollal írjon, tehát például egy tablet. A siker feltétele, hogy emlékezzen arra, hová tette a naptárat, ezért különítsen el számára egy bizonyos helyet a háztartásban, esetleg hordja azt magával a kézitáskájában, táskájában, hátizsákjában….

Amint bármi eszébe jut, amit meg kéne vennie, a bevásárlólista írásáról se feledkezzen meg. Ez ugyan nem fogja edzeni a memóriáját, azonban bebiztosítja, hogy otthonában minden szükséges dolog megtalálható lesz és nem lesznek benne olyan felesleges tárgyak, amelyek hajlamosak vagyunk megvásárolni akkor, ha bevásárlólista nélkül, csak úgy beszaladunk vásárolni.

5. Eddzen

És megérkeztünk. Már megint az edzés. Ha az edzés esküdt ellenfele, akkor érdemes tudnia, hogy az edzés perfundálja az agyat, ennek hála több energia lesz elérhető a jobb memóriára. Az edzés hasonló hatású, mint a nevetés. És még az is elegendő, ha egy kellemes sétát tesz a természetben. A jó kondíció megfelelő támogatást és működést biztosít az agy számára. Az elme lecsillapodik, és jobban képes arra fókuszálni, amit prioritásként határoz meg.

Idővel rájön, hogy a nyugodt mindennapi séta frissebb sétává válik. A jó formában lévő test jelezni fogja, hogy egyre több mozgásra van szüksége. És amint megszokja a sétákat, teste nem fogja hagyni, hogy megfeledkezzen róla, így egyszerűen hiányozni fog neki, ha esetleg kihagyná azt.

Összefoglalás

Annak érdekében, hogy a memóriája jobban tudjon emlékezni a fontos dolgokra, és ezáltal elvégezhesse a fontos feladatokat, rutinosan végezze el a napi teendőket úgy, hogy automatizálja azokat. Ez feloldja az agy leterhelését. Azáltal, hogy oxigénnel teli vért juttat a fejébe, amelyet mind testmozgással, mind hangos nevetéssel elérhet, javítja agya és memóriája állapotát. Ezt olyan játékokkal fejlesztheti, amelyek során a memóriáját is be kell vetnie. És ne feledje, hogy számos olyan dolog létezik, amelyeket jobb papírra vetni. Ilyen például a bevásárlólista.

Forrás: Lifehack.org

A szerzőről

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.