Kevés motiváció, sok munka – mit tegyünk ebben a helyzetben

0

A 2020-as év majdnem mindenki számára nehéz év volt. Egyesek munkájuk elvesztésével küzdöttek, másoknak viszont annyi munkájuk akadt, hogy nem volt idejük a saját életüket élni. Eltűnt az egyensúly, és az emberek egyik napról a másikra éltek. Azonban mindkét csoport gyakran szenvedett a motiváció hiányától. Mindegyik más okból. Aki munka nélkül maradt, az motiváció nélkül is maradt, mivel elvesztette azt a jövedelemforrást, amely miatt minden nap felkelt az ágyból. A több tonna munkával rendelkezőnek viszont olyan sok volt a teendője, hogy ébredés után nem tudta, mihez is fogjon először. 

Cikkünk szempontjából éppen a második csoport a fontos. A rengeteg munka, a kevés szabadidő és a “túlterheltség” érzése depressziót, kiégést és több tucat problémát okoz. Vannak céljai és álmai, melyeket szeretne elérni, de teljesen elvesztette a motivációt? Ebben az esetben érdemes betartani az általunk ajánlott tanácsok némelyikét. Lépjen ki az elátkozott körből és érjen el mindent, amire vágyik. 

Írjon le mindent, ami nyomasztja

A dolgok listája segít áttekintést nyerni arról, mi minden nyomasztja. Az emberek gyakran rossz érzéssel küzdenek, de maguk sem tudják, mi okozza ezt. Elvesztik az áttekintést az elvégzendő munka felett. Ha nyomás alatt érzi magát és nem ismeri ennek okát, készítsen egy áttekinthető listát. Nem kell hosszúnak lennie, azonban tartalmaznia kellene az elvégzendő feladatokat és tevékenységeket. Ha ezt megnézi, tudni fogja nyugtalanságának okát. 

Ahogy minden a papírra került, a lista másik oldalára írja fel a “Mit tudok irányítani?” címszót és a jobb oldalon található dolgokból válassza ki azt, amit valójában befolyásolni  és valami módon ellenőrizni tud. 

Például: Amennyiben a listán túl sok deadline szerepel, próbáljon az ügyfelével vagy főnökével elbeszélgetni arról, hogy több időre van szüksége. Ez egy olyan dolog, amelyet részben befolyásolhat. Kipróbálása semmibe sem kerül. 

Amennyiben a munkakörön kívüli elfoglaltságok nyomasztják (például a találkozás a barátokkal, családdal vagy más közeli hozzátartozóval), egyszerűen mondja le a találkozót vagy tegye azt át más napra. Hozzátartozói megértik ezt. Elég csak elmagyarázni nekik. 

Ezt követően újra nézze át a listát. Húzza alá pirossal azt, amit nem tud befolyásolni és a következő naptól kezdjen el dolgozni ezen. Azonban ne feledje, hogy a dolgok java részét még akkor is az ellenőrzése alatt tudja tartani, ha ez az elején nem is néz ki úgy. 

Állítson fel mikro célokat

A “túlterheltség” érzése csökkentheti hatékonyságot és megakadályozhatja abban, hogy olyan fontos dolgokat végezzen, melyek határidőhöz vannak kötve. Az egyik ilyen módszer, amivel ezt a problémát áthidalhatja, a minden napra kitűzött, elérhető mikro célok beállítása. 

Ahogyan azt biztosan tudja, a nagy célok hajlamosak rövid időn belül a motiváció elvesztéséhez vezetni. Ennek legfőképpen az oka az, hogy az ember ezeket túl rövid időn belül szeretné elérni. Amennyiben pár nap után sem tapasztal különbséget, úgy dönt, feladja. 

Ha nem szeretne így járni, a fő célok mellé, melyeket egy hónapon, éven vagy néhány éven belül szeretne elérni, iktasson be mikro célokat is. Ezek sokkal egyszerűbben teljesülnek, és a motiváció sem veszik ki Önből. 

A mindennapokban kisebb, részleges feladatokra bonthatja a megerőltetőbb feladatokat. Például egy hosszabb jelentés kidolgozását bontsa fel kisebb részekre és szegmensekre, amelyek 30 perc munkát foglalnak magukba. Minden 30 perc után iktasson be szünetet, majd ezt követően újra munkához láthat. 

A kisebb célok egy nagyobbat alkotnak, amelyek hozzásegítik az előbbre jutáshoz. Ezek kiiktatásával tudni fogja, hogy nem stagnál, hanem aktívan dolgozik.

Határozza meg a prioritásokat

Túl sok mikro célt tűzött ki egy napra és nem tudja, melyiket végezze el először? Tegyen rendet, és állítson fel fontossági sorrendet. Rendezheti őket a legfontosabbaktól a kevésbé fontosakig. Esetleg jelölje meg matricával vagy színes pontokkal az egyes pontokat. A piros lesz a legfontosabb, a narancsszínű a közepesen fontos és a kék a kevésbé fontos. Csak Önön múlik. Az elrendezés módjának Önnek megfelelőnek kell lennie és nagyon egyszerűen kell tudni benne tájékozódni. 

Támogassa a motivációt

A második lehetőség a megfelelő zene. Állítsa össze a kedvenc playlist-jét azokkal a slágerekkel, amelyik felrázzák Önt és hozzásegítik a munkakezdéshez. Nyugodtan táncoljon vagy énekeljen egy kicsit. A jó fizikai állapot befolyásolja a lelki állapotot. 

Találjon időt saját magára

A személyes szabadidő az egyik legfontosabb dolog, amelynek a napi, esetleg heti rendszerben nem volna szabad hiányoznia. Amikor azonban elfoglalt, valószínűleg a relax és pihenés az utolsó dolog, amire gondol. Az igazság viszont az, hogy napi 30 perc elég ahhoz, hogy valami olyat tegyen, ami hozzásegíti a gondolkodáshoz és munkához.  

Például ha beutazik a munkahelyére és az viszonylag közel van, tegyen egy kis sétát. Felejtse el az autót és menjen gyalog vagy kerékpáron. Próbáljon minden egyes szabad percet kihasználni. 

Nincs ideje kimenni? Tegyen 10 perc szünetet, zárja be az iroda ajtaját és hallgasson meditációs alkalmazást, amely hozzájárul a stressz távozásához a testből. Vagy játsszon telefonos játékot, esetleg hallgasson valami podcast-ot, zenét vagy bármi mást. A legfontosabb viszont az, hogy ez érdekelje Önt és ki tudjon kapcsolódni mellette. 

Fejezze be a multitaskingot

Először is elmagyarázzuk, mi tis jelent a multitasking szó. A Wikipédia szerint ez: “Multitasking, vagy a feladatok egyidejű elvégzése, vagy több feladat párhuzamos elvégzése számítógépen. A mai operációs rendszerek többsége többfeladatos – ide tartozik például a Windows vagy Linux. Ellenkezőleg, az MS-DOS a példája az egyfeladatos rendszernek, amelyen mindig csak egy program fut.”  

Amíg a múltban a multitaskingot csak számítógépek voltak képesek elvégezni, ma ez már teljesen másképp van. Olyan képességről van szó, melyet az emberek is megtanultak. Sajnos, annak ellenére, hogy több feladat egyidejű végzése nagyon praktikusnak és hatékonynak tűnik, a valóságban ez teljesen másképp van. 

A multitasking csökkentheti a hatékonyságot, és növelheti a túlterheltség érzését. A valóság az, hogy a több dologra történő összpontosítás (vagy annak igyekezete) azt jelenti, hogy valójában egy dologra sem fog összpontosítani. 

Lassabb lesz és még nagyobb stressz alatt fog állni. A nap végéig ugyan teljesít egyes feladatokat, de távolról sem lesznek olyan jól elvégezve, mint az egy dologra történő “hagyományos” összpontosítás során. 

Egyesek azonban feltennék a kérdést, mi a teendő, ha kénytelen multitaskingolni? Egyes típusú feladatok ezt egyszerűen megkövetelik. Ha ebbe a csoportba tartozik, ki kellene próbálnia a Pomodoro technikát. Miről is van szó? 

A Pomodore technikát alapítója és szerzője, James Cirillo nevezte el, aki a múlt század 90-es éveiben hozta létre a termelékenység maximalizálása érdekében az időblokkok felhasználásával. Cirillo ezt a technikát arra használta fel, hogy a nagy projekteket és az időigényes feladatokat 25 perces szekvenciókra ossza fel. 

Egyesek számára a munkára szánt 25 perc kevésnek tűnik, esetleg az egész technika nagyon egyszerűnek tűnhet. Az igazság viszont az, hogy a 25 perc alatt a munkára 100 %-ban összpontosítani kell anélkül, hogy a kezébe fogja telefonját, hogy hívást fogadjon, vagy egy üzenetre válaszoljon.

Az ezzel a módszerrel végzett munka során egymás után fogja elvégezni a feladatokat anélkül, hogy valami máson gondolkodna. A 25 perc eltelte után már mehet is tovább. 

Ne feledkezzen meg a megfelelő táplálkozásról

A táplálkozás minden ember egészségének az alapja. A megfelelő élelmiszerek biztosítják a szervezet számára szükséges ásványi anyagokat és vitaminokat. A minőségi és egészséges élelmiszerek tartós fogyasztása elősegíti az agy és test aktív működését. Arról nem is beszélve, hogy megvédi azokat a rengeteg stressztől, amellyel nap, mint nap találkoznak. 

Tehát ha megfelelően táplálkozik nagy a valószínűsége, hogy úgy is fogja magát érezni. Éppen az érzései azok, melyek az egész lelki egészséget befolyásolják. A rengeteg munka azonban elveheti a főzésre szánt időt. Mi a teendő ilyen helyzetben? Hétvégén készítse el előre az ételt és fagyassza le. Esetleg rendeljen valamit az étteremből, de válasszon egészséges változatot. 

Ne feledje mozgással párosítani az egészséges táplálkozást. A testmozgás, séta vagy gyors gyaloglás képes megtisztítani elméjét és rendezni minden gondolatát. 

Legyen segítőtársa

Egy közeli barát vagy egy családtag felbecsülhetetlen segítőtárs lehet, aki segít megőrizni mentális egészségét és a megfelelő mennyiségű motivációt. Ezzel a személlyel nem fontos ugyanazon a projekten dolgozni. Ráadásul az Ön munkaterületéről sem kell származnia. Elég, ha hetente párszor felhívja és elmondja, mit ért el, milyen célok várnak Önre és mi okoz gondot.

Egy másik, elméletileg objektív személy véleménye segít abban, hogy a problémát teljesen más szempontból tekintse meg. Mindketten támogathatják egymást abban, amit végeznek és így hozzájárulhatnak az egyes munkafeladatok eredményeinek javításához. 

Ne féljen megosztani érzéseit

Ezzel nem mindjárt a közösségi hálózatokra gondolunk. Érzéseiről közeli személyekkel kellene beszélnie. Olyanokkal, akik segíthetnek túljutni a nehéz időszakon. Vallja be nekik, hogy szenved és gondokkal küzd, vagy rossz kedve van. Soha nem tudhatja, hogy nem éltek-e át valami hasonlót és nem kínálnak-e valami érdekes és praktikus tanácsot.

A szerzőről

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.