Hogyan növelheti az energiáját hatékonyan a stresszkezeléssel

0

A közhiedelemmel ellentétben a hatékony stressz-kontroll nem a bajok teljes megszüntetéséről szól. Ön és én is tudjuk, hogy ez lehetetlen.

Mit tehetünk tehát?

A társadalom által elfogadott stresszkezelés

A stresszes életünk feletti hatalmunk visszaszerzése érzelmi energiagazdálkodást igényel a szándékos stresszoldáshoz. El kell engednünk a szokásos módszereket, amelyek meglepő módon több kárt okoznak, mint használnak. Ide tartozik minden, ami elfojtja érzelmeinket, vagy elvonja a figyelmünket, megakadályozva a stresszérzések kezelésében.

Kihívást jelenthet, ha az elkerülési taktikáról a proaktív intézkedésekre váltunk. A társadalom lehetővé teszi – sőt ösztönzi – a stresszoldás módszereit, amelyek valójában szabotálják a hangulatunkat és az energiánkat.

Az alkohol az egyik leggyakoribb eszköz, amelyet a stressz okozta kellemetlen érzelmek csillapítására használnak.

Az elmúlt évben az alkoholfogyasztás az egekbe szökött a globális eseményekhez kapcsolódó fokozott félelem, harag, szorongás és szomorúság miatt. A RAND Corporation tanulmánya szerint a nők körébena járvány idején 41%-kal nőtt a durva ivással töltött napok száma az azt megelőző időszakhoz képest.

Ez azonban nem elszigetelt eset. A nők alkoholfogyasztásának jelentős növekedését dokumentálták a járvány előtt, ami azt mutatta, hogy az alkohollal összefüggő halálozások száma 85 százalékkal nőtt a nők körében 1999 és 2017 között.

– Jaj, szükségem van egy italra!

Elhagyták valaha ezek a szavak az ajkát az elkeseredettség pillanatában? Mielőtt két évvel ezelőtt abbahagytam az alkoholfogyasztást, gyakran kimondtam őket nagy stresszes pillanatokban is. Néha ki akarunk kapcsolódni és egy időre elfelejtjük a gondjainkat. A koktélokkal való kikapcsolódás mini nyaralásnak tűnt az elfoglalt agyam számára.

Sajnos ennek a stresszoldó taktikának ára van. Utána gyakran éreztem magam bódultnak, ködösnek, morcosnak… és találd ki, mi más? A probléma, amelyet sikeresen kikerültem előző este, még megoldást igényelt. Csak most még kevésbé voltam felkészülve a kezelésre, mert az ivás hatása tovább csökkentette szellemi és fizikai energiáimat.

Az ivás, mint a stresszkontroll eszköze a 22-es csapdája. Egyrészt csökkenti a kezdeti stresszválasz nagyságát. Van még egy tudományos kifejezés is erre: „stressz-válasz csillapítás”.

Másrészt az alkoholfogyasztás által kiváltott kellemes érzések viszonylag rövid életűek. Ezt az ideiglenes enyhülést számos nemkívánatos utóhatás kíséri, még akkor is, ha alacsony vagy közepes mennyiségben engedi meg magának.

Hatékony stresszkontroll az energia növelésére

Hosszú távon az alkohol – bármilyen mennyiségben – nemcsak javítja a stresszoldást és energiát, hanem kimeríti is őket.

Íme öt módja, ahogy az alkohol negatívan befolyásolja a stresszt és az energiaszintet, és mit érdemes kipróbálni helyette.

1. Egyre rosszabb alvás

Az egyik oka annak, hogy az alkohol annyira népszerű a stresszoldásban, hogy nyugtató hatása van. Eleinte nyugodtnak, sőt álmosnak érezhetjük magunkat tőle. Elalvás után ez elmúlik, és megjelenik a Metabolic Rebound Effect (MRE) nevű jelenség, amelyben szervezetünk alkohol anyagcseréje megszakítja a helyreállító alvási ciklusokat.

Az MRE fokozza a stresszre való reagálásunkat. Szorongást érezhetünk, mivel nem tudunk visszaaludni. Emellett fokozott stresszreakciókat tapasztalunk a mindennapi életben.

Tipp, hogy mit tegyünk helyetteAz alkoholmentes tonikok jobban segíthetnek a pihenésben és a nyugodt alvásban. Egy nyugtató csésze citromfű tea vagy néhány csepp valerian gyökér tinktúra bosszantó mellékhatások nélkül megnyugtatja.

2. Ragyogó agyad zavaros hangulata

A furcsa hangulat összezavarja az energiánkat. Ez a milliárd dolláros iparág azért létezik, mert az érzelmi energia közvetlenül befolyásolja boldogságunkat, termelékenységünket és sikerünket. De gondolkodásmódunk irányítása nem csak a hitrendszereink újbóli programozásáról szól, hanem érzelmi menedzselést is igényel. Ennek oka a dopamin és a szerotonin két természetes agyi vegyi anyag.

Az alkohol használata a stressz enyhítésére bonyolult. Kezdetben ezeknek a jó közérzetű vegyszereknek a hulláma elárasztja az agyat. Ez az ideiglenes érzés azt az érzést kelti bennünk, hogy az alkohol javította a hangulatunkat. De az agy gyorsan munkába áll, hogy egyensúlyba hozza ezeket a neurotranszmitter-szinteket, ellensúlyozó módszerrel visszatérve az alapállapotba. Ennek eredményeként ezek a kémiai szintek valójában alacsonyabbak lesznek, mint az ivás előtt. Ez a folyamat nem korlátozódik az erős vagy problémás ivókra; még egyszeri alkohol-expozíció esetén is előfordul.

Tipp, hogy mit tegyünk helyette: Fogyasszatok fenntartható jó közérzetű agyi vegyi erősítőket. A testmozgás, a természetben töltött idő, a meditáció, a nevetés, a szerettekkel töltött idő és az aromaterápiás masszázs csak néhány olyan tevékenység, amelyek támogatják a hatékony stresszoldást és növelik az energiát.

3. A természetes energiát növelő tápanyagok kimerülnek

Az egyik legfontosabb tápanyagcsoport, amire szervezetünknek szüksége van az energia és az idegrendszer támogatásához, a B -vitaminok csoportja. Érdekes módon elősegítik a jó agyi vegyi anyagok, a szerotonin és a dopamin egészséges szintjét.

A B-vitaminok közvetlenül segítenek az ételek energiává alakításában a test és az agy számára. Ezek a vízben oldódó tápanyagok nem tárolódnak a szervezetben. Ezért következetes fogyasztásra van szükségünk, hogy megőrizzük az előnyeiket.

Az alkohol azonban gátolja számos tápanyag (köztük a B-vitamin) felszívódását és hasznosítását.

Tipp, hogy mit tegyünk helyette: Rendszeresen állítsa vissza a B-vitamin szintjét. A lazac, a barna rizs, a spenót, a tojás, a sovány marhahús, az osztriga, a kagyló, a bab (fekete, a vese, a csicseriborsó), a lencse, a csirke, a pulyka, a joghurt és a napraforgómag ezeknek a tápanyagoknak a gazdag forrásai a természetes energiafokozáshoz és a stresszkontrollhoz.

4. Az összetett problémák súlyosbítják a stresszt

Késett-e valaha a számla befizetésével? Bármilyen okból is – nem elérhető pénzeszközök, postai úton elveszett stb. – a fizetés nem érkezett meg időben. Miután felfedezte ezt, megpróbálta megkímélni magát az aggodalomtól azzal, hogy kidobta az értesítést a kukába? Vagy azonnal intézkedett, hogy elkerülje az esetleges díjakat, hitelveszteségeket és a szolgáltatás elvesztését?

Ha Ön pénzügyileg felelős személy, akkor valószínűleg azonnal intézkedett, bármennyire is frusztrálónak érezte ezt a pillanatot. Ugyanez vonatkozik a stressz kezelésére is. Úgy tűnhet, mintha energiát takarítanánk meg, és javítanánk a hangulatunkat azáltal, hogy elfordítjuk gondolatainkat a stresszes helyzetektől, de tény, hogy problémáink figyelmen kívül hagyása nem oldja meg őket, és gyakran rosszabbá teszi őket.

Az egyetlen kiút, ha keresztülmegy rajta. Ez azt jelenti, hogy frontálisan kell szembenéznünk az akadályainkkal, érzelmi intelligenciával és éretten.

Tipp, hogy mit tegyünk helyette: Ahelyett, hogy a bárpult felé tartana, kérdezze meg magától: „Mi az az egyetlen apró lépés, amelyet most megtehetek ennek a stresszforrásnak a kiküszöbölésére?”

A számla példájában, még ha nincs is pénze azonnal kifizetni, más lépéseket is meg lehet tenni a megoldás felé. Felhívhatja a számlázót, és hosszabbítást kérhet, vagy részletfizetési tervet készíthet.

Függetlenül attól, hogy kisebb részekre bontja és egyénileg cselekszik, hatalmas megkönnyebbülést és segítséget nyújthat a következő lépésekben, hogy a stresszel véglegesen leszámolhasson.

5. Fokozott stresszválasz

Már tárgyaltuk az alkohol okozta „stresszválasz csillapító” hatást. Ez nem azt jelenti, hogy az alkohol enyhíti a stresszt?

Ne feledje, ez a nyugtató hatás csak ideiglenes. Valójában az alkohol szó szerint átprogramozza az agyunkat, és képtelenné teszi a stressz kezelésére.

Idővel az agyunk mesterséges „jó közérzete” az ivás miatt neurológiailag képtelenné teszi, hogy megtapasztaljuk az örömöt a mindennapi tevékenységekből, amelyeket korábban élveztünk, mint például egy barát látása, egy könyv olvasása vagy akár a szex. Mindezek egyébként önmagukban is hatékony stresszszabályozó tevékenységek. Ezek a hatások nem korlátozódnak az ivás idejére.

Mint minden drog esetében, agyunk az ismételt alkoholfogyasztással is toleranciát épít fel. Ez az oka annak, hogy észreveszi, hogy az 1-2 ital, amely korábban elég volt, végül már nem működik. Idővel gyakori, hogy fokozatosan 3, 4 vagy több koktélt igényel, hogy ugyanazt a pihentető hatást tapasztalja. Ha tudatában vagyunk ennek a fokozódásnak, még nagyobb szorongást okozhatunk, amikor azon tűnődünk: „Van-e alkoholproblémám?” Aztán jön a szégyen és a megbélyegzés félelme. Ez egy másik módja annak, hogy az alkohol használata visszaüt, nagyobb szorongást okozva és lemeríti az energiánkat.

Tipp, hogy mit tegyünk helyette: Mérje fel a szokásait és legyen őszinte önmagához. Ha aggódik és szorong az alkoholfogyasztás miatt, vagy a hatásai nem olyan jók, mint régen, akkor itt az ideje változtatni. Kerülje a „címkézést” – ez tovább fokozza a negativitást, és gyakran megakadályozza, hogy az emberek válaszokat és támogatást keressenek. Nem kell alkoholistának lennie ahhoz, hogy megváltoztassa az alkohollal való kapcsolatát.

Az életünk menedzselése a megoldás

Érzéseink elkerülése kulturálisan népszerű és elfogadható, de nem hatékony a stresszoldásban, és általában olyan szokásokat tartalmaz, amelyek tovább kimerítik hangulatunkat és energiánkat. Az érzelmeinkkel való közvetlen és szándékos szembenézés lehetővé teszi számunkra a színlelt stresszoldás elérését. Soha nem szüntetjük meg teljesen a stresszt – az élet eredendően hullámvölgyeket tartalmaz -, de a fent megosztott ismeretekkel és eszközökkel felfegyverkezve visszaszerezhetjük az energiánkat és az érzelmeink irányítását, hogy visszanyerjük a boldog, egészséges életet.

Csak néhány egyszerű váltás szükséges ahhoz, hogy olyan szokásokkal jelentkezzünk, amelyek támogatnak minket.

Forrás: lifehack.org

A szerzőről

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.