Hogyan dolgozzunk hatékonyabban otthonról

0

Az otthonról végezhető munka olyan általános szabvánnyá vált, amelyet az elmúlt évben már megszokhattunk. Míg egyes cégek és vállalatok a hagyományos munkavitelhez való visszatérést tervezik, sokan az úgy nevezett home office-t szeretnék megtartani, vagy legalább időről időre ki szeretnék azt használni. Az otthoni munkavégzés azonban nem olyan egyszerű, mint azt sokan képzelik. Otthon a legapróbb dolgok is elvonják a figyelmét és csökkentik a munka hatékonyságát. 

A sok munka, az összpontosítás hiánya, a számítógéptől való folyamatos távozás motivációvesztéshez, fáradtsághoz és kiégéshez vezet. Sajnos, számos vállalat figyelmen kívül hagyja az ilyen “apróságokat”. Ahelyett, hogy továbbképzésben részesítenék az alkalmazottaikat és információkkal látnák el őket az otthonról végezhető munkáról, a szőnyeg alá söprik a problémát és további feladatokat és határidőket szabnak alkalmazottaiknak. 

Még mielőtt meglepte volna a világot a koronavírus járvány, a szakemberek azt állították, hogy az otthonról végezhető munka az emberiség több, mint 80 %-a számára általános valósággá válik. Nincs is min csodálkozni. Az online világ a lehetőségek széles skáláját kínálja. A munka java része bárhonnan végezhető. 

A home office előnye nem csak abban rejlik, hogy otthona kényelméből dolgozhat anélkül, hogy bárhová el kéne mennie, de a pénzmegtakarításban is. Ez Önnek, mint alkalmazottnak is, de a vállalatnak is megtakarítást jelent, amelynek nem kell pl. az irodák bérleti díját fizetni. 

Amíg a home office mindkét fél számára jelentős előnyökkel jár, szükséges a már említett hátrányokra is gondolni, melyek hozzá tartoznak az ilyesfajta munkavégzéshez. Ebben a cikkben 5 hatékony módot említünk meg, melyet nem csak a munkavállaló, de a munkáltató is kihasználhat. Segíti motiválni az alkalmazottakat a teljes erőbedobással végzett munkához. 

1. Elegendő alvás

Az elegendő alvás olyan változás az életében, amelyet most mindjárt meg kellene tennie. Nagyon jó oka van annak, miért tölti az ember élete kétharmadát alvással. A minőségi pihenés “szuper erő”, melyet mindenki birtokol és bármikor használhat. Sajnos, a dolgozó emberek nagy része lerövidíti ezt az időt és még az ajánlott 7-8 órát sem tartja be. 

Az alvás elengedhetetlen az egész szervezet megfelelő működéséhez. Legjobban az agyat befolyásolja, amelyet megszabadítja a felesleges dolgoktól és segít raktározni a nap folyamán szerzett összes emléket és információt. Bár számos előnnyel rendelkezik, melyet a tanulmányok és szakértők is megerősítenek, nagyon sokan “túlértékelt” dolognak tartják. 

alvás egészség párna matrac

Ha valóban nagyobb eredményeket szeretne elérni a munkában és növelni szeretné teljesítményét az otthoni munkavégzés során (és nem csak a közben), iktasson be legalább 7 – 8 órás pihenést. Tegye fontosabbá, mint a televízió nézését, vagy az interneten való szörfözést. 

2. Edzés

A fizikai aktivitás testünk és idegrendszerünk egyik legjobb segítőtársa. A súlyok emelgetését vagy a futást legtöbben fogyásra, vagy izomtömeg növelésre használja. Az igazság viszont az, hogy a mozgás sokkal többre képes, mintsem a mérlegen jelzett számok csökkentésére. 

A rendszeres testmozgás elengedhetetlen tényező az új dolgok elsajátításának és a koncentráció növelésének érdekében, mivel befolyásolja a specifikus fehérjetermelését, az agyból származó neurotróf tényezőt, amely felelős a neuroplaszticitás, tanulás és memória optimalizálásért.

3. Megfelelő étrend

Az étrend minden ember egészségének az alapját képezi. A megfelelő élelmiszerek biztosítják a szervezet számára az összes szükséges ásványi anyagot és vitamint. A minőségi és egészséges élelmiszerek fogyasztása segít aktívan tartani az agyat és a testet. Nem beszélve arról, hogy a mindennapos stressztől is megvédik. 

Az étkezési szokások jelentősen megváltoztathatják közérzetünket és a munkában nyújtott teljesítményünket. Az étel nemcsak testünket élteti, de a benne lévő baktériumokat is. Ezek a jótékony baktériumok szimbiotikus kapcsolatot alakítanak ki. A test és a baktériumok közötti együttműködés kulcsfontosságú. Csak így fogja magát jól és üdének érezni.

4. Javítsa a tervezési technikáját

A tervezés az otthonról végzett munka során kulcsfontosságú. A naplónak vagy alkalmazásoknak hála tudjuk, mi a teendő és azt milyen határidővel kell elvégezni. Sajnos az emberek többsége nem tudja, hogyan kell helyesen tervezni. Bár rendelkeznek néhány szervezővel, naptárral vagy alkalmazással, azonban a teendők megtervezése gyakran időbe telik. 

A statisztikák magukért beszélnek. A home office-t használó embereket minden 3.-ik percben megzavarják. Ez az időköz még jobban lerövidül, ha valamilyen elektronikát használ. Ebben az esetben minden 2 perc 11 másodpercben megzavarják. Ez azt jelenti, hogy a Pomodoro technika úttörő és számos területen a segítségére lehet. 

5. Hozzon létre ütemtervet

Milyen gyakran tervez hajvágást? Vagy olajcserét az autójában? Lehet, hogy triviálisnak találja ezeket a kérdéseket, de mindegyik egy lényeges pontra irányul: A tervezés következetes módja annak, hogyan biztosítsa be, hogy a dolgokat elvégzi és befejezi. 

Az otthonról végzett munka nagy kényelmet és hatalmas “luxust” jelent, amelyet az irodában nem talál meg. A napirendet saját maga szerint alakíthatja. Ebben az esetben nem fontos 8 – 16-ig dolgoznia, de dolgozhat pl. 10 – 18.ig. A munkaidőn kívül azonban fontos bizonyos napirendet létrehozni és annak szerkezetét is felállítani. Ez ugyanis az egyik legfontosabb pont, amely segítségére lehet a munka hatékonyságának növelésében. 

Miért van ez így? A válasz meg fogja lepni. Több, mint egyszerű beleesni abba a csapdába, hogy reggeltől estig dolgozik anélkül, hogy ugyanazokat az eredményeket érné el, mint a szokásos munkaterv mellett. Igen, bármikor tarthat szünetet, de érdemes elgondolkodni, hogy valóban szüksége van-e rá. A szünet nem csak az üzenetek megválaszolására, vagy a közösségi hálózaton való böngészésre kell. 

A munka megkezdésének és befejezésének ütemtervének meghatározása nem csak a kiégési szindróma megelőzése miatt, hanem amiatt is fontos, hogy ne dolgozzon egész nap. A baráti összejövetelek, a könyvolvasás, vagy egy jó film megnézése ugyanolyan fontos. 

A struktúra kialakítása az alkalmazottaknak és a csapat tagjainak is követendő példát nyújt. Javítja a munka teljesítményét és az eredmények elérésének sebességét. Ahogy Benjamin Franklin is mondja: “Azok akik nem terveznek, kudarcot terveznek.” 

Összefoglalás

Az otthonról végezhető munka a kényelem és az utazással eltöltött idő szempontjából luxust jelent. Másrészt viszont sok buktatót is magával hordoz, amelyek csökkentik a munka hatékonyságát. Kövesse az öt pontból álló útmutatónkat, és tapasztalni fogja, hogy a munka iránti elkötelezettsége pár napon belül javulni fog.

Forrás: lifehack.org

A szerzőről

Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.