A technika hátulütői: mi a rosszabb a szemünknek? A VR vagy az okostelefon?

0

Egyre több és több ember merül el a virtuális valóság világában. Eközben sokakban megfogalmazódik a kérdés, hogy kéne-e aggódnunk a látásunk károsodása miatt.

A VR szemüvegek esetében egy speciális esetről van szó, mert a képernyő nagyon közel kerül a szemünkhöz. Mivel az emberek csak nagyon rövid ideig viselik a VR headseteket, ezért nem áll rendelkezésünkre elég adat, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le a látásunkra gyakorolt hatástól.

Amit megtehetünk, hogy a VR szemüveget az okostelefonok képernyőjével hasonlítjuk össze, majd az összehasonlítás alapján ítéljük meg, hogy mennyire rossz a szemünknek a két technológia.

VR BOX 2.0 Virtuális valóság szemüveg

Vegyük sorba a fő módjait annak, hogy hogyan lehet káros hatással egy VR szemüveg a látásunkra:

1. HEV (high-energy visible light)

A túl sok erős fényintenzitású fény hosszú távon tartósan károsíthatja a retinát. Kérdéses azonban, hogy a VR headsetek túl sok fényt bocsájtanak-e ki a szemünkre.

virtual reality

Egy tanulmány eredményei alapján a VR szemüvegen maximális fényereje 1019 Lux körül mozog – ez az érték egy jól megvilágított áruházban mérhető fényerőhöz hasonlítható. Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a VR headsetek fényereje teljesen rendben van.

HTC Vive Virtuális valóság szemüveg 

2. Rövidlátás

Ha sokáig, több alkalommal egy nagyon közeli tárgyra fókuszálunk, az rövidlátáshoz vezethet. Ez a helyzet a VR-néI is? Azt gondolhatja, hogy igen, de valójában nem így van.

Bár a VR szemüveg képernyője csak néhány centiméterre található a szemünktől, a VR lencséket úgy tervezték, hogy hajlítsák a fényt, hogy végeredményben a kivetített virtuális kép valójában távolabb legyen tőlünk, illetve a végtelenben.

A szemünk nem a képernyőre fókuszál, hanem ezekre a távoli, virtuális képekre. Szóval a rövidlátás miatt egyáltalán nem kell aggódnunk.

Az okostelefonokkal összehasonlítva egészen más a helyzet. Rengeteg ember túl sokáig és túl közel tartja magához az okostelefonját. A VR szemüveg használata esetén ilyen problémába nem ütközhetünk.

Samsung Gear VR + Samsung Simple Controller 2018

3. Torzítás

Alakjukból adódóan a VR lencsék gyakran torzítanak, különösen a perifériás területeken. Az emberi szem nagyon erősen igyekszik korrigálni ezt a torzítást, ami feszültséget eredményez, és akár hányingerhez is vezethet.

A megoldás hardver és szoftver szempontjából is igényes. A Google, a Facebook, a Samsung, a HTC és a többi headset gyártó is dolgozik az ügyön. Reméljük, hogy a torzítás hamarosan még jobban csökken, és ez miatt se kell többet aggódnunk a VR szemüvegek viselete során.

Összegezve: nem mondhatjuk, hogy a VR headsetek több kárt okoznának a szemünknek, mint az okostelefonok. Nyugodtan élvezhetjük tovább a virtuális valóság nyújtotta, semmivel sem összehasonlítható élményt.


Kuponok

Alza.hu
Pandapiac.hu

Megosztás

A szerzőről

Nagy Szabina

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.

HOZZÁSZÓLÁSOK