A munkahelyi kiégés 7 gyakori jele és hogyan kell kezelni őket

0

Aggódik, hogy esetleg kiég a munkahelyén? Amikor a munkahelyi kiégés jeleit keresi, természetes, hogy az energiáját és a hangulatát munkaidőben veszi figyelembe, vagy azt, hogy hogyan érzi magát a szakmájában. Az elégedetlenség, a rossz munkateljesítmény és a fokozott munkahelyi frusztráció gyakori jelzői annak, hogy a munkája túlterheli Önt és nem képes kezelni őket.

Mi az a munkahelyi kiégés?

Ha mélyebb pillantást vetünk rá, akkor néhány meglepő helyen is megtalálhatjuk a munkahelyi kiégés tüneteit. A tanulmányok kimutatták, hogy közvetlen összefüggés van a munkahelyi kiégés érzése és a munka és a magánélet egyensúlyával való elégedettség között.

Képzelje el magát, ahogy egy mérleghinta középpontjában áll. Az egyik oldalon a személyes élete, a másikon a szakmai élete található. Ha a szakmai oldalon nyomás kezd kialakulni, akkor odaugrik, hogy megoldja.

Eközben, mivel semmi sincs a személyes oldalán, ezeket a felelősségeket és szükségleteket elhanyagolja. Össze-vissza ugrál és megpróbálja mindkét oldalt rendezni. Ez nem csak hatástalan – hanem kifejezetten kimerítő is.

Bár ez az oda-vissza dinamika valószínűleg ismerősen hangzik, ez is túlságosan leegyszerűsített leírás. Valójában a munka és az otthon közötti határ nem annyira egyértelmű. Az életünk ezen részeit felölelő árnyalatok sokrétűek és összetettek.

Ez a legjobb időkben is igaz. A társadalmi-gazdasági stressz tényezők jelenlegi légkörével és az otthoni munkavégzés káoszának összetett tényezőjével minden korábbinál fontosabb foglalkozni életünk azon elemeivel, amelyek a munkahelyi kiégéshez vezethetnek, vagy véglegesen ki is alakíthatják azt. (Ez különösen akkor releváns, ha jelenleg nem lehetséges változtatni a munkahelyi helyzetén.)

Tehát mit tehet a munkahelyi kiégés enyhítésére anélkül, hogy egész életét megváltoztatná? 

A munkahelyi kiégés 7 gyakori jelei

Először is, őszintén megvizsgáljuk a munkahelyi kiégés gyakori jeleit, amelyek a munka és a magánélet egyoldalú egyensúlyát jelezhetik. Ezután bemutatunk néhány erőteljes lépést a ciklus befejezése felé. A jó hír az, hogy mélyebb tudatossággal és néhány egyszerű váltással koncentráltabbnak és elégedettebbnek érezhetjük magunkat a munkában és az életben.

1. A fáradtságot nem oldja meg extra pihenés

A fizikai kimerültség általában az első tünet, amelyet észlelünk. Ha állandóan fáradtnak érezzük magunkat, a stressz lefelé irányuló spiráljába kerülhetünk, és számos, az alább felsorolt ​​tünetet kiválthatunk.

Fizikai, mentális és érzelmi energiáink azonban mind összefüggnek. Kiégés esetén az extra alvás néha azért nem hoz enyhülést, mert nem foglalkoznak a mentális-érzelmi fáradtság kiváltó okaival.

Ha úgy gondolja, hogy a probléma pusztán fizikai jellegű, kérjen orvosi segítséget, mivel ez a depresszió, az alvászavarok, a tápanyaghiány vagy más, professzionális kezelést igénylő problémák jele lehet. A stressz okozta álmatlanság szintén a probléma része lehet.

Fontos megérteni néhány alattomos akadályt, amelyek megragadhatnak a mentális-érzelmi kimerültség körében.

Az első az összehasonlítás. Ami az egyik személy számára stresszes vagy lehengerlő lehet, a másik számára egyáltalán nem jelent problémát, ezért próbálja meg nem elkövetni azt a hibát, hogy ott küzd, ahol mások nem.

A második az elvárás. A súlyos életesemények vagy katasztrófák nem kizárólagos feltételei a munkahelyi kiégésnek. A folyamatos stresszorok – még azok is, amelyek első ránézésre jelentéktelennek tűnnek, vagy több típus kombinációja – idővel megviselhetnek minket, és végül a stressz által vezérelt fáradtság erőteljes falát hozhatják létre.

Ezek az akadályok a kimerültség lavinahatását idézhetik elő, mert belső ítélőképességünk ellen harcolunk, ahelyett, hogy ezt az energiát használnánk az alapvető kérdés kezelésére. 

2. Az alapvető önellátási szükségletek elhalasztása (akár szándékos, akár nem)

A munkahelyi kiégés egyik legkönnyebben felismerhető jele az elfoglaltság, és nem segít az sem, hogy a kultúránk következetesen prédikál és jutalmazza a „bármi áron” nyüzsgést. Sajnos ez gyakran azt eredményezi, hogy az emberek becsületjelvényként viselik elfoglaltságukat.

Ez néha úgy jelenhet meg, mint amikor valaki büszkén bejelenti, hogy túl elfoglalt volt ahhoz, hogy ebédszünetet tartson. Máskor több órás alvást áldozhat fel, mert elhalasztja a lefekvés idejét egy projekt miatt, vagy megpróbál felzárkózni a befejezetlen feladatokkal.

Akár szándékos, akár nem, az „elfoglaltság a legjobb” gondolkodásmód az önelhanyagláshoz vezet – ez nagyban hozzájárul a munkahelyi kiégéshez és a rossz munka és magánélet egyensúlyának alapvető eleme. 

3. Hangulat és ingerlékenység

Gyakran előfordul, hogy a stresszes munkakörnyezet morcosságot vált ki. Sajnos az is nagyon valószínű, hogy a csattanós reakciói nem korlátozódnak a szakmai helyzetekre.

Az érzelmi szorongás egyik biztos jele, amely a munkaégés kiégéséhez vezethet, amikor azon kapjuk magunkat, hogy olyan emberekre és körülményeknél robbanunk, amelyek nem közvetlenül felelősek a hangulatunkért. A megmagyarázhatatlan morcosság másodlagos jele lehet annak, hogy a fenti 1. és/vagy 2. jellel is küszködik.

4. A fókusz vagy a koncentráció hiánya

A lelki fáradtság ezen jeleit a fizikai vagy érzelmi túlterheltség, valamint az önhanyaglás okozhatja. Ez azt jelenti, hogy ha fáradtsággal vagy stagnáló öngondoskodással küszködik, amint azt fentebb említettük, akkor valószínűleg ebben a tünetben is szenvedni fog.

A fókusz hiánya azt jelenti, hogy több energiára van szüksége a legalapvetőbb feladatok elvégzéséhez. Az az érzés, mintha nincs elég ideje vagy energiája ahhoz, hogy megtegye a tennivalókat, katalizátor a túlterheltséghez és a kiégéshez.

5. Kisebb, megmagyarázhatatlan testi betegségek

Amikor a kiégésről van szó, a feszültség magas helyet foglal el a mögöttes bűnösök listáján. Gyakran előfordul, hogy a stressz olyan fizikai kényelmetlenségként nyilvánul meg, amely semmilyen egészségügyi állapotnak nem tulajdonítható. Ez frusztráló tud lenni, különösen akkor, ha abszolút szenvedünk a tünetektől, de nem világos a kapcsolatok és a feszültség okozta kiégés között.

A feszültség fő fizikai tünetei közé tartozik a fejfájás, a nyak- és vállfájdalom és feszültség, valamint az emésztési problémák (gyomorégés, gyomor- és bélrendszeri rendellenességek). A gyakori véletlenszerű fájdalmak, merev állkapocs és megmagyarázhatatlan súlyváltozások szintén tünetek lehetnek.

Az ilyen helyzetben lévő emberek gyakran orvosról orvosra keresik a magyarázatot, diagnózis nélkül. Sajnos ez legalább részben azért van, mert a kiégés nem diagnosztizálható egészségügyi állapot. Végül azonban 2019-ben, több évtizedes vita után, végül hozzáadták a betegségek nemzetközi osztályozásához (ICD-11), merev meghatározással foglalkozási jelenségként.

Ha a munkahelyi kiégésnek és a stressznek ezeket a jeleit tapasztalja, próbálja meg kezelni az itt leírt kiváltó okokat. Ha becsületes erőfeszítéseket tesz, és továbbra is szenved, vigye el ezeket az információkat orvosának, és továbbra is szorgalmazza az egészségügyi ellátást.

6. Öngyógyítás, tompítás vagy menekülés

Amikor az élet stresszesnek tűnik, az egyik emberi hajlam a menekülés. Ahelyett, hogy fejünkben foglalkoznánk a problémáinkkal, egyszerű elterelést keresünk a kellemetlenségek elkerülése érdekében.

Az étel, az alkohol és a gyógyszerek (vénykötelesek vagy nem) jó érzést biztosító vegyi anyagokat bocsátanak ki az agyban. Ez a hatás megerősíti számunkra a viselkedést, így valahányszor stresszesnek vagy boldogtalannak érezzük magunkat egy helyzetben, tudatalattink automatikusan jelez bennünket, hogy elérjük ezt a gyors megoldást, hogy jobban érezzük magunkat.

A tompítás és a menekülés más példái közé tartozik a túlzott elfoglaltság, a videojátékfüggőség és egyéb, gondolkodást nem igénylő tevékenységek, mint például a buta tévéműsorok vagy a közösségi média végtelen görgetése. Bizonyos mértékig ezeket a magatartásokat általában normálisnak tekintik társadalmunkban. Ha azonban úgy találja, hogy bizonyos feladatok, helyzetek vagy érzelmek elkerülése érdekében foglalkozik velük, ez annak a jele lehet, hogy valami nincs rendben az életében.

7. Az elégedetlenség érzése a korábban élvezettel végzett tevékenységekben vagy feladatokban

Ez a tünet gyakran társul a depresszióhoz is. A depresszió és a kiégés számos összetevője átfedésben van, de ez nem jelenti azt, hogy a kettő kizárja egymást. Lehet mindkettő egyszerre, vagy az egyik a másik nélkül.

Kiégés esetén hajlamos vagy túl kimerültnek, stresszesnek lenni vagy aggodalommal elfoglalva lenni ahhoz, hogy jelen lehessen a tevékenységekben. Nehéz élvezni valamit, ha az elméje és a szíve túlságosan elvonják a figyelmét ahhoz, hogy teljes mértékben részt vegyen bennük.

Ennek másik aspektusa, hogy nem igazán tudja, milyen tevékenységeket szeret. Ha életünk nagy részében a munka és/vagy másokról való gondoskodás volt a fő középpontjában, könnyen elveszítheti szem elől azokat az egyszerű dolgokat, amelyek örömet okoznak Önnek.

Mi áll a munkahelyi kiégés középpontjában?

Néha a munkahelyi kiégés ezek a tünetei a munkánkban való egyensúly hiányának jelei, ami azt jelenti, hogy mi tehetünk érte a legtöbbet, hogy új irányba forduljunk. Azonban az egyik legveszélyesebb dolog, amit tehetünk, hogy megpróbáljuk megoldani a munkával kapcsolatos okokat anélkül, hogy mélyebbre ásnánk a mögöttes problémákban.

A tünetek pontosan ilyenek – egy belső probléma külső bizonyítéka.

A rosszul kezelt idő és energia, a mindenkinek megfelelni való törekvés és a szociális-érzelmi támogatás hiánya néhány példa a munkahelyi kiégés kiváltó okaira. Ha ezeket megkerüljük a felszíni javításokra összpontosítva, akkor fennáll annak a kockázata, hogy megismételjük ezeket a kiégési mintákat, függetlenül a munkahelyi helyzetünktől.

Egyszerűbb, hatékonyabb megoldás a munka és a magánélet egyensúlyának újrakalibrálása – ez a megközelítés bármilyen munkakörnyezetben jól szolgálhat minket. Ha szilárd alapja van a harmóniának és az ellenállóképességnek, segít elkerülni és/vagy felépülni a kiégésből.

3 lépés a munka és a magánélet egyensúlyának újrakalibrálásához

  1. Hozzon létre olyan hézagokat az ütemtervében, amelyek mind személyes, mind szakmai erőfeszítéseket tesznek lehetővé annak biztosítása érdekében, hogy mindkettőre jusson ideje. Tartalmazzon különféle tevékenységeket és feladatokat, amelyeket szívesen csinál.
  2. Tartson szándékos relaxációs szüneteket rendszeresen a nap folyamán. Ha ezt prioritássá teszi, könnyű kezelni néhány percet, hogy felálljon és nyújtózkodjon, pihentesse a szemét, és összpontosítson a lélegzetére, vagy tegyen egy gyors sétát a tömb körül. Ezek az egyszerű tevékenységek enyhítik a feszültséget, felfrissítik az energiát és a koncentrációt, és javítják a hangulatot.
  3. Először a „kötelező dolgokra” összpontosítson. Ezek az Ön alapvető, puszta szükségszerű feladatai és felelősségei otthon és a munkahelyen egyaránt. Rögzítse ezeket az ütemtervéhez, majd az alacsonyabb prioritású feladatokat és projekteket. A váratlan extrák (mint például az iskolai adománygyűjtés átvétele vagy a kollégák szívességi kéréseinek teljesítése) csak kitöltheti az ezeket körülvevő tereket. Ne vesztegesse a drága idejét és az energiája nagy részét rá.

Végső gondolatok

Tudom, hogy ez ellentmondónak vagy közhelyesnek tűnik, de először magunkról kell gondoskodnunk. Amikor ezt megtesszük, lendületet kezdünk építeni a jó érzés felé. Több energiánk lesz, és élénkebbnek és elevenebbnek érezzük magunkat munkánk során – jobban kapcsolódunk mind szakmai, mind személyes kapcsolatainkhoz.

Nem tudjuk fenntartani a jó munkát, ha csak a munkánkat tesszük. Amikor elkezdi észrevenni a kiégés jeleit, ne feledje, hogy ha jobban érezzük magunkat, akkor jobban tudunk teljesíteni, majd ennek megfelelően egyensúlyozni.

A WHO korlátozott definíciójának egyik oka az a tény, hogy e tünetek némelyike ​​illeszkedik a szorongás és a depresszió diagnózisához is. Ha ezen tünetek bármelyikét továbbra is tapasztalja az itt említett életmódbeli változások és tippek ellenére, kérjük, kérje szakképzett orvos segítségét és útmutatását.

Forrás: lifehack.org

A szerzőről

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.