5 ötlet a szünettartás művészeitől, hogy felfrissítsük a teljesítőképességünket

0

Képzelje el magát úgy, mint egy bögrét kedvenc italából. Minden nap egészen a peremig telítve ébred fel. De ahogy fokozatosan iszik a csészéből a feladatok elvégzésével és az emberekkel való interakcióval, a pohárban lévő ital mennyisége fokozatosan csökken. És egy ilyen félig üres bögre kevésbé hatékony, valamint kevésbé vonzó is – még önmaga számára is.

Ezen felül, ha több napon át túl sokat fog fogyasztani a bögréből anélkül, hogy “utántöltené”, egyre kevésbé lesz hatékony abban, amit csinál. Egyszerűen elkezd elfogyni az “üzemanyaga”. Tudatosítani kell, hogy az éjszakai alvás önmagában nem biztos, hogy elegendő az utántöltésre. És miért kéne minden estét úgy zárnia, hogy teljesen el van fáradva? Ehelyett ismerkedjen meg a művészetek világából származó 5 ötlettel azzal kapcsolatban, hogyan újíthatja meg teljesítményét – akár a nap során is. Egy tele bögre mindig kellemesebb.

Utántölteni? Természetesen, állítják a tudósok!

A fentebb említett probléma megoldása egyértelmű: ha már csak nagyon kevés ital maradt abban a bizonyos bögrében, egy olyan módszert kell találnia, amely segítségével újra feltöltheti energia (teljesítmény, figyelem, türelem vagy kedvesség) bögréjét. Munka szempontjából ez azt jelenti, hogy szünetet kéne tartania, ami a motiváció, az energia és a koncentráció újjáélesztésének alapvető formája.

Ekkor azonban olyan szituációba kerülhet, amikor a kulturális beállítottság a fizikai szükségletekkel száll szembe. Szünetet tartani egy olyan időszakban, amikor a világot a nyüzsgés kultúrája uralja, mások szerint rossz ötlet lehet.

De vigyázat, a rendszeres szünet egy tudományon alapuló elengedhetetlen módszer arra, hogy úgy tudja élni életét, ahogyan szeretné. Ez az egyetlen módja annak, hogy megakadályozza a kiégés szindrómát, valamint egyéb olyan kellemetlen szituációkat, amelyek a munka általi túlterheltség miatt akár a család szétesését is maguk után vonhatják – és mindezért akár a környezetét is elkezdheti kérdőre vonni.

A pihenés kontraproduktivitása

Lehet, hogy a rendszeres szünetekről szóló terv első ránézésre olyan képtelenségnek tűnhet Önnek, amely esetleg ellenkezik az Ön fő céljával – a lehető leggyorsabban befejezni a munkát a lehető legjobb eredmények elérése mellett. Azonban tudnia kell, hogy szünetek nélkül csökken a munkateljesítmény, amit biztosan Ön sem szeretne.

Bizonyított, hogy amint elsajátítja a szünetek művészetét (nem csupán a nap, hanem a hét, hónap és évek során), hatékonyabb lehet a munkájában és a hatékonyság kéz a kézben jár azzal, hogy fel fogja ismerni, mikor lesz szüksége egy kis pihenőre. És tudnia kell, hogy a pihenés szükségességének felismerése, valamint a pihenés a belső zavaró impulzusok számának és intenzitásának csökkenéséhez is vezet, amiről már írtunk is.

Alább öt módot kínálunk arra, hogyan tud könnyedén és gyorsan pihenni és ezáltal növelni produktivitását, ugyanis segítségükkel újra és jobban a munkára tud majd figyelni.

1. Szünet a megfelelő időben

Rengetegen, amikor belépnek egy új munkahelyre vagy egy vállalkozásba kezdenek, úgy érzik, hogy egész nap dolgozniuk kell azért, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki magukból, ami a tökéletesen megoldott feladatoknak és az időben teljesített kihívásoknak köszönhetően segítségükre lehet abban, hogy a lehető leggyorsabban elérjenek egy adott pozíciót, vagy jobban a potenciális ügyfelek látókörébe kerüljenek az üzleti életben.

Gyakran nem szánnak időt az étkezésre, az agy felfrissülésére a szabad levegőn, esetleg személyes életükre. Azonban néhány hét vagy hónap elteltével észlelik, hogy az egész napos robotolás semmi pozitív felé nem vezet, hogy lassulnak, egyre rosszabbul érzik magukat, és hogy tevékenységi terveik nem úgy működnek, mint az eredetileg meghatározott teljesítménysáv szerint.

Pontosan ez az oka annak, hogy a teljes munkaidőben végzett munkán kívül más technikákat kutatnak és vezetnek be. Manapság például a Pomodoro igazán közkedvelt, amely “sprinteken” alapul. Hogyan működik? Körülbelül fél óra rendkívül erős munkafázisok és öt-tíz perc intenzíven frissítő szünetek váltakozását jelenti. És éppen így mindig a lehető legnagyobb teljesítménnyel lesz képes dolgozni, ugyanis az agy előre tudja, hogy csupán egy rövid ideig kell ezt tennie, és erre “képes” is.

Megfigyelt tény, hogy az adminisztratív munkában azok a dolgozók a leghatékonyabbak, akik körülbelül 50 percet dolgoznak teljes bedobással, majd körülbelül 20 perc szünetet tartanak. A neurológia kimutatta, hogy az agy körülbelül egy órás intenzív teljesítményre van beállítva, majd automatikusan szünetet tart. És amikor a tudatos szünetet a tudatalatti, testi szükségletekkel kombinálja, a lehető legjobb úton halad a hosszú távú teljesítmény felé.

Természetesen olyan kivételek is akadnak, mint például a munka első reggeli szakasza, amely hosszabb időt vehet igénybe, vagy a befejezés, amikor a feladat befejezésének motivációja előrelendíthet. Azonban ezen kivételek ideje alatt is érvényes, hogy függetlenül attól, hogy mennyi ideig dolgozik, tartson szünetet, amikor kellemetlen teljesítménycsökkenést tapasztal. Ugyanez vonatkozik arra is, ha munkája untatja, esetleg túlterhelt az adott téma miatt. Általánosan érvényes, hogy 10 – 15 perces szünet felélénkíti és felkészíti Önt a további munkára. 

A Pomodoro technika teljes körű kihasználásához valóban nagyon mélyen kell koncentrálnia a munka fázisában, ezért érdemes olyan alkalmazásokat beszereznie, amelyek megakadályozzák, hogy bármi is zavarja Önt – például értesítések vagy felesleges hívások. Mindent, ami azalatt az idő alatt történt, amíg Ön dolgozott – akár az interneten, akár a hívásokat illetően -, később egyszerűen megnézheti. Természetesen kivételt tehet, amennyiben gyerekei vannak, vagy fogadnia kell főnöke hívását.

2. Változtassa meg a környezetét – ideális esetben menjen ki

Amennyiben a nap során javítani szeretne hangulatán, vagy energiára van szüksége, nem is mehetne jobb helyre, mint a természetbe vagy a kertbe. Kutatások bizonyítják, hogy csupán az, hogy kint van a friss levegőn, az ember elméje helyreállhat a munkával vagy tanulással járó mentális fáradtságtól. Ez pedig végső soron nemcsak a tanulmányi vagy a munkateljesítmény javításához, de még a tanulmányok és a munkával való elégedettség javításához is hozzá fog járulni.

Nem lakik az erdő közelében, faluban, vagy zöld tájon? Semmi probléma. A városi természet is épp olyan hatékony lehet. Éppen ezért jöttek létre, és vannak gondosan fenntartva a parkok a városokban. Ennek oka nem csupán az, hogy tisztítja a városi levegőt, hanem az emberi elmét is. Például a zöld tetők vagy az épületek zöld falai is nyugalmat és inspirációt adhatnak a munkavállalóknak, ami ösztönzi a tanulást és az éberséget.

3. Mozogjon

Az, hogy kimegy, nem csupán azt jelenti, hogy megváltoztatja a környezetét, hanem az is, hogy egy kicsit más módon mozog – nem csupán toalettre vagy kávéért megy. A legjobb eredményeket úgy érheti el, ha egy kicsit hosszabb szünetet tart (naponta csupán egy hosszabb szünetről van szó) és mozogni is fog a zöld területen. Teljesen mindegy, hogy intenzív sétáról, futásról, fitness edzésről vagy jógáról van szó, a lényeg az, hogy mozogjon.

Ez ellátja a testet a munkához nagyon szükséges adrenalinnal, az elégedettséghez pedig a nagyon szükséges endorfinnal. A hosszas üldögélés nem jó – fizikai és pszichikai szempontból sem. Amennyiben nem jön össze egy hosszabb szünet a nap folyamán, nem baj. Ahhoz, hogy reggeli produktivitása helyreálljon, napi tíz perc intenzív séta is elegendő a parkban.

Tehát ahelyett, hogy a szünet alatt csupán üldögélne és híreket olvasna, esetleg a közösségi hálózatokat bújná, egyszerűen keljen fel a székről és mozgassa át testét. Mit szólna például egy rövid sétához a lakás vagy a ház körül, amelyben dolgozik?

És ha egyáltalán nem lenne kedve ilyesmihez, akkor legalább egy kicsit ugráljon az irodában, nyújtson, guggoljon, szóval indítsa be kicsit a vérkeringést. Bármit is válasszon, az eredmény az lesz, hogy jobban fog tudni koncentrálni a következő feladatokra.

4. Tartsa a kapcsolatot más emberekkel

Fejlessze társadalmi kapcsolatait a munkahelyén. Nem a közösségi hálókra gondolunk, hanem a valós társadalmi interakcióra valós emberek között, mint például a kollégák, felettesek, beosztottak vagy akár a konkurencia. A társadalmi kapcsolat a testi és szellemi ellenálló képesség egyik legfontosabb tényezője.

És ha esetleg otthonról dolgozik, szünetként beszéljen videohíváson keresztül barátaival, hozzátartozóival vagy családjával. Szánjon időt a párjával való kommunikációra. Vigye ki gyerekeit, hogy a kertben futkározhassanak, szervezzen délutáni találkozót barátaival, esetleg menjenek el sétálni, ha a kávézók épp zárva tartanak. Telefonja felmondta a szolgálatot, így nem tud kapcsolatba lépni ismerőseivel? Az új készüléke már másnapra Önnél lehet!

5. Használja fantáziáját

A hatékony munkához innovációra van szüksége. A rabszolgamunka, amelyet folyamatosan ugyanazon ritmusban és ugyanazon módszerekkel végez, egy dolog – ezt az agy hamar megunja. Más dolog azonban a jövőn, az innováción elmélkedni – nem csupán otthonában, hanem a munkahelyén is.

Vagy teljesen más módon is pihentetheti agyát – például keresztrejtvénnyel, sudokuval, logikai társasjátékkal vagy bármilyen kreatív tevékenységgel otthonában, ha éppen otthonról dolgozik. Néha az is feltöltheti, ha csupán “bámul ki a fejéből” és hagyja az agyát, hogy azon gondolkozzon, amin éppen akar. Ez ugyanis nagyon hasznos lehet – fejleszti a kreativitást, segít jobban érezni magát a világában, ami igazán előnyös lehet a munka szempontjából.

Amint megengedi az agyának, hogy elterelje a gondolatait, például ha nem a megoldandó feladatra gondol, az agy egy olyan új ötlettel állhat elő, amely egyébként nem jutott volna eszébe. Az agyi szinapszisok furcsa törvényszerűségei vannak. Az asszociációk pedig általában akkor működnek, ha nem koncentrál erősen.

Hogyan foglalnánk össze?

Legtöbbünknek koncentrálnia kell a munkavégzés során annak érdekében, hogy megbízhatóan eltarthassa önmagát és családját. Manapság pedig rendkívüli produktivitást vár el tőlünk. Időnként azonban, a megfelelő időben mégis megfelelő szünetre van szükségünk. Végülis csak emberek vagyunk. A pihenés művészete növeli a produktivitást. Hosszú távon.

Forrás: Lifehack.org

A szerzőről

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.