11 egyszerű szabály az otthon tisztántartása és a rend fenntartása érdekében

0

Az otthonában lévő rendetlenséggel való harc néha végtelennek tűnhet. A dolgok rendszeres osztályozása, szervezése, a szekrényekben való rendrakás vagy a tisztítás nem csupán rengeteg energiába, hanem időbe is kerul. Ahhoz, hogy rendet tartson otthonában, nincs szüksége speciális termékekre vagy tervekre. Elegendő, ha betartja a szakértők néhány egyszerű szabályát.

Sosem töltöttünk annyi időt otthon, mint a jelenlegi helyzetben. A lakások és a házak manapság több funkciót is betöltenek. Azon felül, hogy itt pihenünk és találkozunk a családdal, irodává, dolgozśzobává vagy iskolává váltak. Ez az egyik oka annak, amiért úgy tűnhet, folyamatos a rendetlenség. Mit lehet tenni ilyen esetben?

A megoldás rendkívül egyszerű. Otthonát a kihasználtság legújabb szabályai szerint kell átalakítania. Azonban arról se feledkezzen meg, hogy minden tárgynak, amelyet a munka vagy más tevékenység során használ, meg kell lennie a saját helyének. Így nem csak rendet, hanem azt is biztosíthatja,  hogy ha az adott tárgyat keresi, tudni fogja, hol találja azt, így nem fog órákat tölteni annak keresésével.

A rendezett otthon nyugodt és békés környezetet biztosít. És ilyen környezet a lehető legjobb légkört hozza létre a motivációhoz és a koncentrációhoz, amelyek fontosak a munka eredményessége szempontjából.

Arról sem szabad azonban megfeledkezni, hogy a rendezett beltér csökkenti a családtagok közt kialakult  konfliktusok mennyiségét,segít a stressz elleni harcban  valamint lehetővé teszi, hogy minőségi időt töltsön szeretteivel. Ön is szeretné élvezni ezeket (és a további) az előnyöket?  Ebben az esetben használja ezt a 15 rendkívül egyszerű, mégis hatékony szabályt.

Hozzon létre tervet

A rendrakásnak egy tervvel kéne kezdődnie. Írja bele terveit, valamint azt, mit szeretne elérni. Ossza fel olyan kisebb feladatokra a munkát, amelyek pár perc alatt elvégezhetőek, majd ossza szét a feladatokat másoknak. Nem muszáj mindent egyedül csinálnia.

A tervben ossza fel a ház szobáit. Ezekhez írja hozzá, mit lehet tenni az egyes szobákban. Például a nappaliban hetente többször le kell törölni a port,  fel kell porszívózni és a rolót is meg kell mosni.A konyhánál jegyezze fel,  hogy ki szeretné takarítani a hűtőszekrényt és a szekrényeket, a sütőt, valamint az egyéb készülékeket.

Mindemellett azt is jegyezze fel, hol találhatóak az egyes dolgok és hol a helyük. Minden tevékenységhez hozzon létre egy meghatározott ütemtervet. Ne legyen azonban túl  szigorú. A kevés idő demotiválni, valamint stresszelni fogja.

Minden egyes szobára, amelyet ki szeretne takarítani, kellene lennie egy tervnek. Elektronikusan is feljegyezheti ezt, majd e-mail segítségével elküldheti másoknak, vagy papírra is vetheti a tervet és kiakaszthatja azt a hűtőszerkényre.

A tervnek köszönhetően mindig tudni fogja, mit szeretne tenni, így semmi sem fogja meglepni. Így már az előző nap felkészülhet az egyes feladatokra.

Használja a Pareto-elvet

Néhány szakértő a Pareto-elvet használja a tisztítási terv megalkotásakor, amely a 80/20 szabályon alapszik. A következmények 80 %-a az oko mindössze 20 %-ára vezethető vissza.Az elv előnye legfőképpen az, hogy az élet minden területén alkalmazható. Még a rendetlenségre és a szervezésre is.

Példaként vegyünk egy kisebb statisztikai számítást.  Az emberek többsége az otthonukban lévő tárgyak csupán 20 %-át használja. Például, 20 pár cipője van,azonban mégis csupán 4 párt hord rendszeresen. A ruhákkal, kiegészítőkkel, készülékekkel és egyéb dolgokkal is hasonló a helyzet.

Amennyiben a teret szeretné megszervezni,ossza két csoportba a tételeket. Az egyik 80%-kal lesz megjelölve. Ide fognak tartozni azok a tárgyak, amelyeket  ritkán, vagy soha sem használ. A másik 20% jelölést ka. Ebben olyan tárgyak lesznek, amelyeket rendszeresen használ. Ezt követően fókuszáljon a nyolcvan százalékra és kezdje el osztályozni azt. Meglátja, hogy a tárgyak többsége felesleges az otthonában. Némelyeket meghagyhat, másokat kidobhat, újrahasznosíthat vagy elajándékozhat.

A cél az,  hogy a 80%-os csoportban a lehető legkevesebb tárgy maradjon. Azokat a tárgyakat, amelyeket már egy éve nem használt, valószínűleg soha többé nem fogja használni. Ezért felesleges otthonában tárolni őket.

Ha megszabadul ezektől a tárgyaktól, biztos lehet abban, hogy nagyobb rend lesz otthonában. Plusz, jobban fogja érezni magát az egyes helyiségekben.

Merítsen ihletet  másoktól

Úgy érzi, egyetlen nap erejéig sem képes megtartani a rendet otthonában? Merítsen ihletet másoktól és figyelje meg, ők hogyan rendszerezik a dolgaikat. Az olyan közösségi hálózatok, mint az Instagram, a Pinterest vagy a Facebook tele vannak érdekes fotókkal és tippekkel a nappali, konyha vagy a hálószoba rendszerezését illetően.

Mentse el az egyes képeket és fotókat, és nézegesse azokat rendszeresen. Az egyik tipp az egyik helyiségben, míg a másik a másikban lehet hasznára. Fogja fel játékként a rendszerezést és próbálja meg a legtöbbet kihozni belőle.

Hozzon létre egy polcot a rendetlenségre

Igen, minden egyes szabály  célja, hogy hosszantartó rendet hozzon létre otthonában annak érdekében, hogy jól érezze magát benne. Miért kéne mégis egy olyan polcnak, fióknak vagy szekrénynek lenni otthonában, amelyben rendetlenség uralkodik?

A válasz egyszerű. Mindegyikünknek vannak otthon olyan dolgai, amelyeket rendszeresen használunk, azonban nem tudjuk hol tárolni őket. Lehetnek ezek csavarhúzók, ragasztószalagok, tollak vagy szezonális kiegészítők. És hogy hová tegye őket, ha nem egy olyan fiókba,ahol  minden ilyesfajta apróságot tárolhat?

Rengeteg ember, aki nem hajlandó ezekre a tárgyakra létrehozni  egy fiókot,  gyakran küzd azzal, hogy az egyes tárgyak az otthona különböző részén hevernek. Használatkor nehéz lesz megtalálni őket, arról nem is beszélve, hogy nem nyújtanak valami szép látványt és minden helyiség megjelenését képesek elrontani.

Rendszeresen rendezzen családi találkozókat

Ha azt szeretné, hogy otthona rendezett legyen, az egész családnak “részt kell ebben vennie”. Ne csináljon mindent egyedül. Hozzák létre közösen a tervet. Osszák szét az egyes helyiségeket. Mindenkinek hozzá kéne járulni a tervhez.

Ahhoz, hogy megértsék egymást, havonta párszor hozzanak létre családi találkozót. üljenek le közösen a nappaliban vagy az étkezőben és beszéljék meg, mit fognak a következő napokban csinálni. Ha valakinek valami nem tetszik, egyszerűen megmondja, mi a probléma, így meg lehet azt oldani.

Beszélgessenek a feladatokról, az időről és a határidőkről. Az elvárásokról se feledkezzenek meg, ugyanis mindenkinek más a véleménye a rendről.

Hozzon létre teendők (To-do) listát

A terv fontos papír vagy dokumentum, amely kezdőpontnak számít. Azonban mégsem elegendő ahhoz, hogy minden célt elérjen. To-do listára, tehát a feladatlistára is szüksége lesz. Ebben feloszthatja az egyes feladatokat nehézségi szint, napok vagy személyek szerint.

A feladatlista lehet papír alapú. Az egyes feladatokat kézzel, toll használatával pipálhatja ki. Esetleg használjon egyet azon alkalmazások közül, amelyek egyszerűen megoszthatók a család többi tagjával.Az Evernote, a ToDolist és az Asana is közkedveltek. Egy további lehetőség a hagyományos jegyzetek használata a mobiltelefonban, amelyeket egyesével kitörölhet.

Készüljön fel

A felkészülés a szervezés kulcsfontosságú része. Készítse el ebédjét egy nappal előre, vegye ki a ruhákat a mosógépből, amelyeket másnap ki szeretne vasalni, esetleg menjen boltba és vegye meg azokat a dolgokat, amelyekre szüksége lehet a tisztítás  során. A felkészülésnek nem kell órákon át tartania, 10 – 20 perc elegendő. Ennek a rövid folyamatnak hála megelőzheti a nem várt kellemetlen eseményeket és az egész nap simán fog telni.

Hogyan is néz ki egy ilyesvalami a gyakorlatban? Például, ha nincs minden otthon, ami az ebéd elkészítéséhez szükséges, este megváltoztathatja a tervet és valami mást is főzhet. Ez a tervezés megelőzheti a reggeli stresszt.

Minden mosson el rögtön az étkezés után

Minden étkezést követően azonnal mossa el az edényeket. Esetleg azonnal tegye őket a mosogatógépbe. Ugyanis mivel ha későbbre halasztja ezt és azt mondja, “majd” megcsinálja, rengeteg koszos edény összegyűlhet, így a mosogatás 10 perc helyett akár 30 percet is igénybe vehet.

Ezt a szabályt az élet többi területén is alkalmazhatja. Például, ha elkezdi osztályozni a szekrénye tartalmát, azokat a ruhákat, amelyekre nincs szüksége, azonnal dobja ki vagy ajándékozza el. Ne hagyja a szekrényben azzal a gondolattal, hogy “majd később elpakolja”.

Egy másik ilyen példa az ágy beágyazása rögtön reggel, amint felkel. A takaró és a párna megigazítása nem vesz igénybe több, mint 5 percet.

Készítsen étkezési tervet

Az ételek, valamint annak a megszervezése, hogy mit fog enni, pozitívan hat az egészségére, pénzt takarít meg és több időt biztosít. Semmi sem rosszabb, mint annak a keresése, hogy mit fog enni – akár a szekrényekben, a  hűtőszekrényben vagy esetleg a boltban.

Az egész hétre kiterjedő terv lehetővé teszi, hogy Ön és a családja többi tagja is egészségesen étkezzen. A  legjobb, ha a munkanapokra egyszerűbb, gyorsan elkészíthető ételeket tervez be. Hétvégén, amikor több ideje van, akár egy-két órát is tölthet a konyhában.

Határozzon meg egy napot a héten takarításra

Válasszon ki egy napot, amikor takarítani fog. Ez a család minden tagjának meg kell, hogy feleljen. A  legjobb választás a péntek vagy a szombat. Takarítsa  ki az egész házat és gondoskodjon arról, hogy a szervezés a következő héten is meglegyen.

Kezdje fentről és fokozatosan haladjon lefelé: takarítsa ki  a fürdőszobát, az ágyat, ürítse ki a kosarat, törölje le a port, cserélje ki a törölközőket, tisztítsa meg és nyissa ki az ablakokat és frissítse fel az egyes helyiségeket. Ha ilyen rendet tesz a hét végén,  jól fogja magát érezni a hétvége folyamán.

Hozzon létre szokást

Szokja meg az egyes szabályokat, amelyeket ebben a cikkben megfogalmaztunk és hozzon létre olyan otthont, amely nem csak egy héten, hanem több héten vagy hónapon át rendezett és tiszta lesz. Felejtse el, hogy olyan kellemetlen tevékenységről van szó, amely idejébe és energiájába kerül. Éppen ellenkezőleg. Gondoljon a takarításra pozitív dologként, amely támogatja a produktivitást – nem csupán a magánéletben, hanem a munkában is.

Forrás: Lifehack.org

A szerzőről

Nagy Emese

Mindig is lekötött a modern technika, amiről nemcsak olvasni, de írni is szeretek. Érdekel, hogy mi hogyan működik és hogyan teszi könnyebbé az életünket. A praktikusság mellett a design és a stílus is fontos a számomra.